Defensie moet afzien van regelen vliegverkeer Lelystad

OVERIJSSEL / VELUWE – Ben Schrijver van actiecomité HoogOverijssel heeft zaterdagochtend een verontrustende brandbrief van Stichting Red de Veluwe overhandigd aan Tweede Kamerleden Maurits Von Martels en Malik Azmani.

Hij deed dat tijdens de tweede meet & greet van de twee politici in De Klomp in Vilsteren. Vanzelfsprekend werd er ook uitgebreid gesproken over de aanvliegroutes van en naar Lelystad Airport en de komende stappen van HoogOverijssel.
De brief van de Veluwse stichting is gericht aan de Commandant der Strijdkrachten Bauer. In de brief wordt Defensie gevraagd af te zien van het regelen van de luchtverkeersleiding van vliegveld Lelystad vanaf 1 april 2019. Volgens Red de Veluwe neemt Defensie deze taak op zich omdat Lucht Verkeersleiding Nederland (LVNL) onvoldoende capaciteit heeft.

In een reactie zegt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) dat is afgesproken dat militaire verkeersleiders het dalende en stijgende verkeer van en naar de Flevolandse luchthaven afhandelen, juist omdat de routes over militaire terreinen gaan. LVNL begeleidt de vliegtuigen vanuit de verkeerstoren tot direct na de start en vlak voor de landing.

Die brandbrief komt geen moment te vroeg, want reeds in december verhuizen de militaire verkeersleiders naar de LVNL op Schiphol-Oost om direct te kunnen samenwerken. Staatssecretaris Sharon Dijksma gaf onlangs aan dat de opleiding en werving van nieuwe verkeersleiders voor Lelystad op schema ligt.
De reden dat Red de Veluwe zich juist tot Commandant der Strijdkrachten Bauer richt is dat deze in zijn openingsspeech bij zijn aantreden aangaf dat het soms goed is om nee te zeggen als een missie onveilig is of onhaalbaar. De stichting hoopt dat dit ook geldt voor het uitvoeren van de luchtverkeersleiding van vliegveld Lelystad omdat ook Defensie kampt met capaciteitsproblemen.

“Het luchtruim is nu al een lappendeken en dus onveilig. Met de vliegbewegingen van Lelystad erbij wordt het nog gevaarlijker in de lucht. We moeten eerst het luchtruim herinrichten en dan mag Lelystad pas open voor vakantievluchten. Dat wordt dan rond 2023”, aldus woordvoerder Coos Paulusma van stichting Red de Veluwe.

De brief die stichting Red de Veluwe stuurde aan Commandant der Strijdkrachten Bauer.

 

 

 

 

 

 

 

Artikel delen: