“Fluisterstil” asfalt op N340 - Foto: Paul Scholten
Foto: Paul Scholten

“Fluisterstil” asfalt op N340

DALFSEN – Als je over of langs de N340 (Hessenweg) rijdt, merk je het geluidsverschil met de oude weg.

De toplaag van de nieuwe weg is grotendeels voorzien van 2,5 cm dik en zeer stil Dubofalt.

Dit is de merknaam van een speciale, zeer fijne ZOAB , die de geluidsproductie van de banden op het wegdek minimaliseert. De Dubofalt-laag absorbeert, eventueel in combinatie met een onderliggende ZOAB, het bandengeluid (bron: Wikipedia).

Bij de kruispunten, rotondes en verkeerslichten is uit slijtage oogpunt (in verband met afremmen en optrekken van het verkeer) gekozen voor een dikkere (3,5 cm) en grovere deklaag van stil SMA (Steen- of splitmastiekasfalt).

Het belangrijkste voordeel van de toepassing SMA is de grotere weerstand tegen vervorming, zowel onder invloed van zware aslasten als remkrachten en wringing, hetgeen resulteert in een hoge duurzaamheid (Bron: Wikipedia).

Op de foto’s is duidelijk het verschil tussen de asfaltsoorten Dubofalt en SMA te zien. De fijne en gladde structuur van Dubofalt ten opzichte van het ruwere en grovere SMA.

 

*) ZOAB: :Op de Nederlandse snelwegen is zeer open asfaltbeton (zoab) het meest toegepaste soort asfalt.

Foto's 2
“Fluisterstil” asfalt op N340 - Foto: Paul Scholten
Foto: Paul Scholten
Artikel delen: