DALFSEN – STERREBOS – Nu er volop wordt gewerkt aan de verzwaring van het elektriciteitsnet, moeten ook de oude transformatorhuisjes plaatsmaken. Hun taak zit erop. Ze hebben hier immers zo’n vijftig jaar dienstgedaan. De bomen rondom zijn inmiddels grotendeels verwijderd; het oude huisje was in de loop der jaren volledig door het groen ingesloten geraakt.
Werkzaamheden gaan gewoon door
DALFSEN – STERREBOS – De werkzaamheden voor de verzwaring van het elektriciteitsnet zijn nog volop in uitvoering. Het gaat om een omvangrijk project dat stap voor stap wordt uitgevoerd.
Kneiter warm nu
DALFSEN – Het is haast niet meer te doen buiten in de zon. Ik was nog in de tuin bezig, het voelt net of je dicht bij een grote brander staat. Maar snel naar binnen. Er komt verandering:
Even een avondrit
Deze tijd van het jaar met een jachtgeweer in het veld?
DALFSEN – STERREBOS – Ik zag vanavond een meneer lopen en op afstand leek het haast alsof hij met een jachtgeweer stond te richten. Toen ik op de fiets dichterbij kwam, zag ik het pas goed: het was een man met een gigantische fotocamera en een enorme telelens. Hij richtte zijn camera op een zwanenpaar dat zeker een paar honderd meter verderop zat.
Broodje hamburger om weer op krachten te komen
STERREBOS – De kabeltrekkers zijn momenteel nog met z’n tweeën aan het werk langs de Bosrandweg. Dat zijn nog altijd de mannen uit Geesteren en uit Slagharen. De rest van de ploeg die bij deze klus betrokken was, is inmiddels vertrokken. Daarmee bedoelen we de mannen – en waarachtig ook één dame – die de boring hebben uitgevoerd en de plastic mantelbuizen onder de grond hebben aangebracht.
Er wordt ondergronds hard gewerkt, maar bovengronds aangestuurd
Na regen kwam gisteravond de mist
DALFSEN – Gisteravond, iets na negen uur, kwam de mist langzaam opzetten na een dag met behoorlijk wat regen. Eerst viel het nauwelijks op, maar langzaam werden de bomen, weilanden en erven steeds wat vager zichtbaar. In het buitengebied werd het al snel stil en donker, met alleen hier en daar nog wat licht uit de huizen en boerderijen.
Elektriciteitsnet klaar maken voor de toekomst
DALFSEN – STERREBOS – Er wordt flink gewerkt aan de bosrand. Kolossale machines zijn daar bezig met het boren van ondergrondse gaten waarin dikke mantelbuizen worden gelegd. Voor een leek is het nauwelijks te bevatten hoe vernuftig dat allemaal in zijn werk gaat. Maar als buitenstaander hoef je ook niet alles te begrijpen; gewoon kijken is soms al indrukwekkend genoeg.
Dauwtrappen in Hoonhorst en Boerderijviering
HOONHORST – Op 14 mei vertrekken we om 07.00 uur bij de kerk in Hoonhorst voor een traditionele dauwtrapwandeling. We wandelen door de mooie omgeving van Hoonhorst naar de boerderij van de familie Sterenbosch aan de Smalleweg 4 in Hoonhorst. (Sterrebos)
Motorrijder ging onderuit
DALFSEN – STERREBOS – Een motorrijder is vanmorgen ten val gekomen op de Bosrandweg. Een andere motorrijder schoot direct te hulp en hielp zowel de bestuurder als de motor weer overeind.
Ze hadden er gruwelijk veel zin in
DALFSEN – Gistermiddag kreeg de buurt een brief waarin stond dat de werkzaamheden aan het elektriciteitsnet in het Sterrebos op 11 mei zouden beginnen. Maar de uitvoerders waren blijkbaar niet meer te temmen: ze hadden zóveel zin om deze klus te klaren dat ze vandaag al volop aan de slag gingen.
Bewoners wijk Sterrebos gerustgesteld per brief
DALFSEN – De bewoners van Het Sterrebos zijn vanmiddag per brief geïnformeerd over de werkzaamheden die binnenkort in de hun straten plaatsvinden. Het elektriciteitsnet wordt vernieuwd, en daarnaast worden elektriciteitsstations geplaatst of vervangen. Aannemer Van Gelder zal deze werkzaamheden uitvoeren. De start staat gepland op 11 mei en men verwacht rond 6 juli klaar te zijn.
Onrust in Sterrebos door onaangekondigde werkzaamheden
STERREBOS – In de wijk Sterrebos is onduidelijkheid ontstaan over mogelijke werkzaamheden langs de Bosrandweg en de Sterrebosweg. Sinds kort zijn er bebakeningspalen geplaatst in de berm, staan er schrikhekken en is een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingesteld. Opvallend is ook de plaatsing van een dixi-toilet voor een woning aan de Bosrandweg.
Geen gier, geen bier, maar water
STERREBOS – Omwonenden van de zandwegen worden al langer geconfronteerd met overlast door fijnstof. De gemeente probeert dit probleem te beperken door de wegen regelmatig te besproeien. Vooral de Sterrebosweg, waar resten van puin en cement het wegdek domineren, blijft echter een bron van stof. Bij elke passerende auto waait het opnieuw op.
Grondmonsters nemen in Dalfsen
DALFSEN – Vanmiddag zagen we een man door een bouwland lopen. Het was duidelijk dat hij geen kievitseieren aan het zoeken was. Om de paar meter stak hij met iets in de grond. Hij was bezig met het nemen van grondmonsters op het erf met een grondboor.
Broodje gezond met Pinksterbloemensalade
DALFSEN – We hebben er al eerder over gehad dat Pinksterbloemen zo gezond zijn voor een mens. Ik heb wat foto’s gemaakt van zo’n rauwkostsalade en van een broodje gezond. Super lekker. Ik was deze week in het dorp aan het boodschappen doen, en daar was iemand die dacht dat ik nu de hele dagen in het weiland aan het grazen was.
Gezellige avond in het Sterrebos
STERREBOS – DALFSEN – Gezellige avond in het Sterrebos met bijzonder schouwspel in de lucht en op de grond. Het was maandagavond nog lange tijd gezellig in het Sterrebos. Op de grond lieten reeën zich zien, terwijl zij rustig graasden van het verse gras.
Gevonden portemonnee op Sterrebosweg
STERREBOS – Op de Sterrebosweg is een portemonnee gevonden met bankpasjes. Deze is afgegeven bij de receptie van de camping aldaar.
Van jager naar natuurbeheerder
Zie ze genieten
STERREBOS – De mannen van de gemeente Dalfsen hebben eer van hun werk. Het bankje dat deze week is geplaatst op de hoek van de Sterrebosweg en de Bosrandweg, wordt vrijwel continu gebruikt—zeker met dit mooie weer. Een fijne plek voor passanten om even te zitten en te genieten.
Mijmeren en struinen vanaf Hoonhorst
HOONHORST – Mijmeren en struinen, Kappers is er klaar voor, de voorbereidingen voor een mooie 2e paasdag zijn gereed, het terras kan open. Ik wandel even over het kerkhof, waar een prachtige bank staat om even je zelf te zijn en om de “mijmeren” en te genieten van het net gerestaureerde “baarhuisje”, een aanwinst voor Hoonhorst, een mooi stukje historie terug.
Weer een heel bankje
STERREBOS – Medewerkers van de gemeente Dalfsen hebben vandaag opnieuw een mooi bankje geplaatst op de hoek van de Sterrebosweg en de Bosrandweg. Dit is een zeer geliefde plek, vooral onder wandelaars maar ook bij fietsers.
Zandwegen krijgen weer grote beurt
STERREBOS – De mannen van de gemeente Dalfsen zijn deze tijd van jaar druk. Daar hoort ook het onderhoud bij van de zandwegen weer bij. Overal zie je ze bezig. Gisteren zijn de Diezerstaat en de Bosrandweg onder handen genomen, en ligt er nu mooi glad bij.
Nederland schoon, dus dit deel van Dalfsen ook
DALFSEN – Er is maar één manier om dat te bereiken: samen. Daarom motiveren ze individuen, maar vooral ook bedrijven, organisaties, overheden, scholen en verenigingen om zwerfafval aan te pakken. Zo bereiken we snel veel mensen. Nederland Schoon is een verbinder. Vanmorgen gingen ze in heel Dalfsen op verschillende plekken van start.
Ze gaan donderdag gewoon weer verder op de Heinoseweg
DALFSEN – In Dalfsen is het snoeiwerk boven de Heinoseweg (dat is de binnen weg van Dalfsen naar Heino lang Den Berg) nog niet afgerond. Dat betekent dat de werkzaamheden morgen worden voortgezet en dat er mogelijk opnieuw een wegomleiding wordt ingesteld.
Peter regelt een grandioos orkest
BOKKENBERG – STERREBOS – AMSTERDAM – Peter van Dijk van de Bokkenberg kwam vorige week nog even een gelukkig nieuwjaar wensen. Daar hoort natuurlijk een gezellige nieuwjaarsborrel bij, met een lekker potje alcoholvrij bier. Het was fijn om weer even bij te praten, want door de lange en gladde winter was het er niet eerder van gekomen om vanuit Amsterdam deze kant op te komen.
Heinoseweg vandaag ook nog geblokkeerd
Heinoseweg(en) afgesloten
DALFSEN – HOONHORST – HEINO – Volgens de ANWB is de Heinoseweg (N35) bij Heino / Raalte in Overijssel is op dit moment (maandag 23 februari 2026) gedeeltelijk of helemaal afgesloten door schade aan het asfalt, waardoor het verkeer daar hinder of een omleiding ervaart.
Gillende sirene in een zandweg
STERREBOS – Vanmorgen al heel vroeg kwam een politieauto met gillende sirene en zwaailicht door het Sterrebos rijden. Dat verwacht je daar niet. Die breuk tussen diepe stilte en ineens een loeiende sirene kan echt even je realiteitsgevoel verstoren — alsof je decor plots verandert en je zelf nog in de vorige scène zit.
Les 1, hondenpoep in een zakje doen
DALFSEN – Een hondenbezitter is nog bezig met zijn les hond uitlaten, hoe moet dat ook al weer. Vermoedelijk is die bij les 1 blijven steken en heeft de vervolglessen waarschijnlijk niet meer gedaan.
Maaien
DALFSEN – STERREBOS – Een medewerker van de gemeente is druk bezig de bermen en ook de slootwallen te maaien. Daar frist het goed van op. Want je wil niet weten wat een bosschage aan brandnetels er groeiden langs de wegen en vooral op de slootwallen. Bovendien moeten die sloten zorgen voor goede afwatering. Dat bleek een paar jaar geleden nog wel.
Stuw aangelegd midden in het bos (update)
DALFSEN – STERREBOS – Tussen de Diezerstraat en de Bosrandweg heeft men een stuw aangelegd. Het is een stapelbare hardhouten opbouwstuw. Aan de Diezerstraat was er altijd al een, maar die was niet heel meer, nu wel. Nu kan de boseigenaar variëren en of ingrijpen indien nodig. Hij kan nu ook het water langer vast houden.
Een nieuwe serie sneeuwfoto’s (2), het aanbod is groot
DALFSEN – De eerste serie bestaat uit foto’s van Jenny Zielman uit het Sterrebos. Alle andere foto’s komen daar achter. Zoals van het Gernerbos van Janny Askes. Allemaal alvast bedankt voor de inzending.
Even te voet ruim 4 uur baggeren door de sneeuw
DALFSEN – Vanmiddag om 2 uur zelf maar even genoten van de sneeuw. Er lag zo veel verse sneeuw dat ik alleen maar over een auto spoor kon lopen met mijn schoenen aan. Gestart op de Bosrandweg en maar niet bij de schaapskooi afslaan maar gewoon maar de weg vervolgen tot de Dalmsholterweg. Want die sneeuwlaag was te dik om binnen door te gaan.


































