Telegraaf lanceert hyperlokale portalen op Dichtbij.nl

DALFSEN –  HEINO – Telegraaf Media Nederland rolt volgend jaar een landelijk dekkend netwerk uit van lokale stedensites. De portaalsite heet Dichtbij.nl en bevat behalve buurtnieuws ook informatie over sport, gemeente ook aanbiedingen van het lokale MKB. 

Op 1 januari gaat Dichtbij.nl van start in steden door heel Nederland, waaronder Rotterdam en Groningen. Het besluit volgt op een proef van vier maanden in Eindhoven, Woerden, Zwolle en Heino. Daar onderzocht hoofdredacteur Bart Brouwers of en hoe de elementen community, nieuws en commercie op lokale georiënteerde sites het best tot hun recht komen. “In die pilots hebben we veel kunnen bekijken. Met name in Eindhoven bleek dat het mogelijk is om geld te verdienen. Vergelijkbare initiatieven in Amerika wordt niet primair gedreven door commercie, maar of door redactie of door techniek. Bij ons stond vanaf het eerste moment vast dat er geld verdiend moet worden”, zegt Brouwers tegen Emerce. In iedere stad waar Dichtbij.nl de deuren opent, wil Brouwers op zijn minst een community manager, een ondernemende journalist en een sales manager hebben. Het gemeenschapselement bleek in Woerden al van onderscheidend belang. De lokale titel heeft iemand nodig die online contact heeft en houdt met de bewoners in zijn omgeving.

Een blik op de site toont de beoogde dekking begin volgend jaar. Uiteindelijk kunnen er zeker tientallen steden gebieden zijn waar De Telegraaf zijn voelsprieten in de lokale gemeenschap opsteekt.

 

Een lokale titel kan worden geïnitieerd door Dichtbij zelf, maar Brouwers staat ook open voor ondernemers die volgens een franchise-achtig model zelf een site willen beginnen.

De productformule van een lokale uitgave bevat in ieder geval de elementen: redactie, community, commercieel en informatie uit databases en agenda’s. “Dat biedt houvast. De uitrol wordt primair niet centraal geleid. Juist lokaal worden de belangrijkste stappen gezet. Dat houdt het proces beheersbaar”.

Verbanden met Telegraaf-dochter Hyves liggen voor de hand, niet in het minst omdat veel Hyvers een lokale interesse laten blijken op de profielensite. Zie ook: ‘De droom van TMG’s Bart Brouwers: 16 miljoen platforms’,

Bron Emerce Magazine oktober 2010

 

Artikel delen: