Recensie nieuwjaarsconcert Vilsteren

vilsteren_02012011_01.jpg

Foto en inzending: Marjo Montforts

VILSTEREN – Staande ovatie voor Kamerkoor Salland in Vilsteren. De Willibrorduskerk in Vilsteren was op 2 januari met zo’n 140 bezoekers goed bezet. Kamerkoor Collegium Musicum Salland onder leiding van Henk Ophoff gaf daar voor de tweede achtereenvolgende keer een nieuwjaarsconcert, ditmaal samen met de harpiste Mona Moog.

Er werden stukken gezongen en gespeeld uit de zestiende tot en met de twintigste eeuw.

En daarbij hadden koor en dirigent er zich niet gemakkelijk van afgemaakt. Dat gold voor het achtstemmige ‘Lasset uns frohlocken’ van Mendelssohn, maar evenzeer voor het moderne ‘Lobgesang des Simeon’ van Hans Friedrich Micheelsen.Een hoogtepunt van het concert was het ‘Bogoroditse Devo’ van Sergei Rachmaninov, waarin het koor liet horen over een grote dynamiek en expressie te beschikken.

Tweede hoogtepunt was het Magnificat van Stanford, waarin een mooie hoofdrol was weggelegd voor sopraan Henrieke Goos. De bijzondere combinatie van koor, harp en sopraansolo zorgde voor een heel intiem moment tijdens het concert.

Ook het prachtige ‘The Lamb’ van Daniël de Boer staat regelmatig op het programma van dit koor en klinkt iedere keer nog beter.Jacob Handl schreef in de tweede helft van de zestiende eeuw ‘Omnes de Saba venient’ een werk dat heel wat lastiger is dan het klinkt. Een compliment voor koor en dirigent.

Mona Moog verraste het publiek met drie composities van hedendaagse vrouwelijke componisten: Meg Robinson en Deborah Henson-Conant.

Het concert werd door koor en harp gezamenlijk besloten met de Sussex Carol van David Willcocks. Daarmee werd het publiek onmiddellijk meegevoerd in de Engelse kerstsfeer.

De niet alledaagse maar zeer geslaagde combinatie van koor en harp én het zeer gevarieerde programma werden door het publiek gewaardeerd met een staande ovatie.

Artikel delen: