Rob Scholte – Silk cut

HEINO – 19 juni tot en met 4 september 2011, Museum de Fundatie – Kasteel het Nijenhuis Vanaf zondag 19 juni is in Kasteel het Nijenhuis bij Heino de tentoonstelling Silk cut van Rob Scholte te zien. Deze zomer presenteert Scholte in het voormalige woonhuis van connaisseur Dirk Hannema een forse keuze uit zijn recente werken.

“Tussen de ouwe meuk”, zoals hij het zelf omschrijft. Ouwe meuk wordt klassieke context Niet alleen beelden, ontvreemd van alle mogelijke bronnen, vormen het materiaal voor Scholte’s producties. Scholte is bij uitstek een monteur. Hij herschept. Gegroeid door de alternatieve broedplaatsen van de jaren 80 kent Scholte als geen ander de context, die bepalend is voor de uiteindelijke betekenis van het beeld en alle kunst in het algemeen. Met de tentoonstelling Silk cut, naar het gelijknamige in 2011 door Museum de Fundatie met steun van de BankGiro Loterij aangekochte 6-luik, deelt Scholte (1958, geboren in Amsterdam) dit inzicht, dat hij verwierf in een 30-jarige omgang met de internationale wereld van de kunst. Als jongste deelnemer aan documenta, Chambres d’Amis en Biennale is Scholte verantwoordelijk voor de face-lift, die de Oranjezaal van Paleis Huis ten Bosch in Nagasaki onderging. Scholte’s straatnaam-borden, schilderijen, tapijten, keramiek, borduur- en beeldhouwwerk zijn tot en met 4 september aanstaande te bezichtigen tussen de kunstwerken en huisraad van Hannema, oprichter van Museum de Fundatie. De postmoderne interventies van Scholte in de klassieke context van Kasteel het Nijenhuis geven aan beiden een fatale dimensie.Montage als reconnaissance De keurige Arts & Crafts kabinetten uit de provincie verworden onder regie van Scholte tot decor voor de Deep Water Horizon-disaster-movie. De kaarsen in de kandelaars branden op olie. Het getatoeëerde aarsgewei op de rug van een vrouw in New body-language brengt de ridders van de in 2010 door Museum de Fundatie verworven Tafel van Jan Fabre tot wanhoop. Boven de schouw houdt de House of cards-wereld zich staande als Delfts Blauw. Mimicry en recycling leiden veelal tot ophef en discussie. Scholte deelt Hannema’s koppigheid. Voor beiden is de ervaring met Museum Boymans-Van Beuningen bepalend geweest. Het Rotterdamse museum organiseerde als laatste museum in Nederland in 1988, 23 jaar geleden, een solo van Scholte. Hannema is ook hier oprichter en tot aan zijn arrestatie in 1945 was hij directeur. Utopia is Scholte’s Emmaüsganger en Silk cut is zijn saluut.

Artikel delen: