Hoe is het met: Wilfried Damman

 

foto door Paul Hilkens fotografie

 DALFSEN – Hoe is het met, dat is een rubriekje voor Dalfsennet dat gaat over mensen die we uit het oog zijn verloren. Het is best leuk voor Dalfsenaren en anderen om, eens te horen hoe het met een bepaald persoon gaat. Dit keer trekken we Wilfried Damman aan de jas, juist ja: zoon van de spraakmakende kezeboer uut Dalfsen en zijn vrouw Suze. Wilfried ging ons een haarfijn uit de doeken waar hij nu mee bezig is en  wat hij al allemaal heeft gedaan in zijn loopbaan.

Hij is geboren in Dalfsen ( steernbosch) aan de Bosrandweg, heeft 2 zussen ( die ook nog eens aan bod, want beide zitten in het buitenland, ze kunnen alvast voorbereiding gaan doen, want ik kom er zo aan!). Na de lagere school in Hoonhorst ging hij enkele jaren naar het Thomas a Kempis College in Zwolle, gevolgd door een opleiding Algemeen Management in Amsterdam. Daarna maakte hij een opmerkelijke keuze; hij ging bij Blokker aan de slag als filiaalmanager. Niet omdat hij nou zo graag met potten en pannen in de weer was, maar vooral om direct leidingevende ervaring op te doen in zijn eerste baan. Dat ging goed; hij stond aan het roer in de winkels in Ermelo, Zwolle Holtenbroek en AA-landen en Nunspeet, en was ook een ‘vliegende keep’ in het rayon. In 1999 stapte hij over naar het hoofdkantoor van KPN Retail in Den Haag, waar hij verantwoordelijk was voor inkoop en marketing voor diverse internetproducten die in Primafoon en Business Center werden verkocht. Da’s heel ander spul dan ‘keze’, maar met populaire merken als Apple, Toshiba en Planet Internet sleepte hij wel enkele retailprijzen in de wacht.

  

foto door Robbin Gielen

Ondertussen was hij erachter gekomen dat hij heel graag met een gitaar in handen stond, maar beter was met de luchtgitaar…dus belande hij al snel als regelneef naast het podium. Met de roemruchte Luttenbergse formatie ‘Damaged Brain’ deed hij zijn eerste ervaringen op als tourmanager, gevolgd door bands als Afterdust en 16Down. In 2002 kwamen hobby en werk bij elkaar, toen hij mede-eigenaar werd bij SOZ Concerts in de Zande. Dit muziek-managementkantoor was in de jaren ’90 al zeer succesvol geweest met bands als van Dik Hout en the Prodigal Sons (met Erwin Nyhoff) en behartigde anno 2002 de belangen van artiesten als Racoon, 16Down, Peter Pan Speedrock en vele anderen. In vijf jaar beleefde hij daar met zijn compagnon Bert van Aefst de nodige hoogtepunten met bands op grote festivals als Pinkpop, Lowlands en Paaspop, diverse tours met Marlboro Flashbacks en Jack Daniel’s en prijzen als een Zilveren Harp en Essent Awards. In 2007 werd hij benaderd door poppodium 013 in Tilburg om daar de functie van Hoofd Programma en Marketing te gaan vervullen. 013 is het grootste poppodium van Nederland met een capaciteit van 2.000 bezoekers en is met de Amsterdamse podia Paradiso en Melkweg een toonaangevende factor met ruim 250.000 bezoekers per jaar en meer dan 500 evenementen en shows. Helaas was het feest na een jaar al weer over; er kwam een conflict tussen managementteam en directeur, waarbij het bestuur de kant van de directeur koos.

Dat was voor Wilfried het moment om te besluiten dat hij minder afhankelijk wilde zijn van anderen en dus startte hij de volgende dag nog een nieuw bedrijf: Out of the Boks. Met dit bedrijf adviseert hij diverse klanten in popmuziek en retail. Zo adviseert hij enkele Brabantse festivals (waaronder Paaspop, Festival Mundial, STRP en Incubate) op het gebied van sponsoring en is hij extern adviseur bij Fontys Hogescholen. Tevens verzorgt hij de programmering van theater- en popmuziek voor Cultuurcentrum Martien van Doorne in Deurne. Out of the Boks is anno 2012 de ‘paraplu’ voor een aantal muziekbedrijven waar Wilfried mede-eigenaar en managing director van is:

– vanuit Phantom Management verzorgt hij het management van Destine. Deze band stond op Lowlands & Pinkpop en scoorde 2 Alarmschijven op Radio538 en kreeg diverse nominaties voor 3FM Awards en TMF Awards. Begin maart is Wilfried ook te zien in de bioscoopfilm van deze band; hier kun je al een trailer bekijken http://youtu.be/noGV83nrlT4

– vanuit Zwaardvis Music behartigt hij met 3 compagnons de boekings- en managementbelangen van ruim 70 artiesten. Deze maand is er een magazine verschenen waarin het bedrijf zich uitgebreid presenteert, online te bekijken via http://issuu.com/zwaardvismusic/docs/zv_magazine_web/1

– sinds 2011 is hij ook actief in dancemuziek met het boekingskantoor www.electronique.nl en het management- en productiebedrijf Phase2Face Media. Dit bedrijf voert hij samen met DJ Brennan Heart, die in 2011 werd gekozen bij de 100 populairste DJ van de wereld in de DJ Mag Top 100 en de wereld overvliegt van USA, Chili, Zuid Korea en Australie. Op dit moment heeft Brennan Heart een grote hit met ‘Lose my Mind’, http://youtu.be/JP6Tz5tP8EE
– met de Stichting ‘Brabant Music breaking Borders’ ondersteunt hij, in samenwerkingen met diverse fondsen, Nederlandse artiesten met een internationale ambitie en potentie
– rode draad in alle muziekbedrijven vormt de samenwerking met Talpa Music, waarmee de publishing-belangen van diverse artiesten en componisten zijn ondergebracht in verschillende uitgeverijen.
Van de buitenkant lijkt het allemaal mooi; muziek, feesten, sex, drugs, rock&roll. Soms is het dat ook wel, maar het is vooral hard werken, weinig slapen, veel reizen en telkens blijven vernieuwen. Weinig tijd voor een sociaal leven, en ook steeds minder tijd om naar Dalfsen te komen. Misschien dit jaar weer eens als Normaal op bezoek komt, want daar is het uiteindelijk allemaal ooit begonnen met de liefde voor muziek. Er blijft namelijk niets mooier dan met een pilsje in de hand genieten van artiesten en publiek die het gezamenlijk naar de zin hebben. Zullen we afspreken bij Normaal in Dalfsen bij van Leussen in de weide?

Wilfried, bedankt voor uw leuk verhaal.

Dalfsenaren: ie mut vulle keze etten: door kriej knappe kinders van, det kuj zien!

Artikel delen: