Fietsersbond blij kamerbesluit kenteken landbouwverkeer

De Fietsersbond is blij dat een meerderheid in de Tweede Kamer voor een verplicht kenteken op landbouwverkeer heeft gestemd. Dit is een belangrijke stap op weg naar meer verkeersveiligheid voor fietsers. De Fietsersbond heeft hier, samen met andere partijen, jaren voor gepleit.

Analyse dodelijke ongevallen

Jaarlijks vallen er ongeveer vijf dodelijke slachtoffers onder fietsers ten gevolge van landbouwverkeer. Dat is 2,5% van alle dodelijk verongelukte fietsers, daarmee is het risico om gedood te worden door een landbouwvoertuig beduidend hoger dan voor andere voertuigen. De trend is niet gunstig. In driekwart van de gevallen ligt de (juridische) schuld bij de bestuurder van het landbouwvoertuig.*

Huidige regelgeving

In de huidige regelgeving ligt de maximumsnelheid voor landbouwvoertuigen op 25 km/h. Die wordt massaal overtreden. (94% van de landbouwvoertuigen rijdt te hard en 50% harder dan 40 km/h) De maximumbreedte van landbouwverkeer is 3,00 meter. Er zijn echter zeer veel ontheffingen. Daarnaast is er geen verplichting voor dodehoekspiegels, geen verplichting voor een rijbewijs, mogen 16-jarigen al in een landbouwvoertuig op de openbare weg rijden en hebben landbouwvoertuigen geen kenteken. Daardoor zijn verkeersregels moeilijk handhaafbaar. Dat laatste is nu opgelost. De Fietsersbond pleit nog voor een verplicht rijbewijs (vanaf 18 jaar), een beperking van de uitgifte van ontheffingen voor voertuigen breder dan drie meter en effectieve handhaving van snelheid en breedte

Artikel delen: