De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.

De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.

DALFSEN – Vorige week plaatsten wij al een stukje over Dalfsenaar Bertus Jurrien dat hij voor het laatste keer zijn vrachtwagen ging inparkeren bij zijn werkgever. Vandaag zochten we hem op om hem het hemd van zijn gat te vragen. 5 miljoen kilometers heeft hij achter het stuur gezeten, dat houdt in maar liefst 125 keer de wereld rond. Ik kom met mijn fietsie nog niet één tiende keer de wereld rond. Bertus is in 1967 begonnen als bijrijder bij SBS Nijverdal ( dat is niet bij de omroep) maar dat bedrijf dat heet zo.

Vervolgens kwam hij bij Praas terecht ook in Nijverdal. Bij een van zijn ritten moest hij kamelen vervoeren, gelukkig waren dat geen groten. Deze kamelen kwamen per trein aan in Nijverdal en moesten daar naar een bedrijf dat handelde in dieren, gebracht worden. Zijn broer Wim werkte al bij deze dierenhandel ( de Boer). Door met dit bedrijf in contact te komen, werd hem daar ook een baan aangeboden als chauffeur. Dat leek hem best wel spannend werk, want dikwijls moesten die dieren ook gevangen worden en dat was lang niet altijd eenvoudig. Zo moest er in Enschede bij een park dat ging sluiten alle dieren gevangen en afgevoerd worden. Daar was ook een leeuw. Dat heeft heel wat moeite gekost om dat beest in een kist te krijgen. Eerst probeer je wat met vlees om het te lokken, zelfs werd er een tuinslang ingezet. Maar dat lukte ons voor geen meter. Hier moest toch een verdovingsgeweer aan te pas komen. Maar we gaven het nooit, op aldus Bertus.

 

Ook alle vogels moesten gevangen worden, een wat minder gevaarlijke klus. Dit avontuur in Enschede heeft toen de plaatselijk krant Tubantia nog gehaald. Al die dieren gingen vervolgens naar Nijverdal voor de handel. Als er een koper was gevonden kwam het volgend transport, veelal naar andere dierenparken. Zo kwam hij regelmatig bij Artis, Noorder dierenpark, Blijdorp Rotterdam, avonturenpark Hellendoorn en veel naar Duitsland. Maar ook op campings werden dieren: herten en apen geleverd. Na het seizoen werden deze dieren vaak weer teruggekocht om 2 redenen, natuurlijk omdat het seizoen dan afgelopen was, maar ook om te voorkomen dat er inteelt kwam. Deze baan heeft hij 1,5 jaar gehad om vervolgens weer terug te keren naar Praas. Hij transporteerde o.a. zeep en Unox producten van en naar een distributiecentrum, van Vivo en Enkabé .

 

Zijn nieuwe loopbaan ging verder bij Baarssen Hengelo. Voor Baarssen mocht hij met een vrieswagen de Edah winkels bevoorraden. Dat heeft hij 2 jaar gedaan.

De volgende stap was Bijsterbosch, nu waren de verse kippen aan de beurt om vervoerd te gaan worden. Eerst 2 jaar binnenland en vervolgens gingen de transporten naar het buitenland met Bertus aan het stuur. Het bedrijf Bijsterbosch werd overgenomen, eerst door Hays en later door ACR en nog weer later door Kuehne en Nagel. Dit bedrijf zit in Veghel, niet naast de deur als je in Dalfsen woonachtig bent. Maar gelukkig heeft Bertus een prima regeling kunnen treffen om er vervroegd uit te mogen stappen. Dat was vorige week dan het geval. Daar werd hij de laatste dag opgewacht door zijn familie.

De vlam is dus uit de pijp

 

Met de vlam in de pijp, een echt truckerslied van Henkie Wijngaard, heeft menigmaal door zijn cabine geklonken, soms wel een beetje hard, maar niemand had daar last van. Niet alleen Henkie klonk uit zijn luidsprekers, ook Bruce Springsteen en Bob Dylan zijn voor hem de favoriete zangers.

 

Hobby’s

Hij mag heel graag motorrijden en klooien met bandrecorders. Daar heeft hij er zo’n 30 van. Verder geniet hij volop van vrouw, kinderen en kleinkinderen. 1 Keer per week gaat hij met zijn zwager naar de squashbaan om zijn conditie op peil te houden. Daarnaast volgt hij dagelijks het Dalfsennet nieuws, want dat wil hij geen dag missen.

Onderscheidingen Ridder van de weg

Hij heeft heel wat onderscheidingen weten te vergaren. De eerste was voor 3 jaar schadevrij rijden door zijn werkgever, vervolgens na 5 jaar schadevrij rijden spelde niemand minder dan Ed Nijpels zijn onderscheiding op en na 10 jaar schadevrij rijden kreeg hij een onderscheiding van de heer Stekelenburg.

De laatste onderscheiding is van de International Road Transport Union waarbij hij het IRU diploma of Honour mocht ontvangen. Dit krijg je als je 20 jaar geen schade hebt veroorzaakt en geen problemen met de douane, politie of klanten hebt gehad.

Etentje

Zijn huidige werkgever biedt hem een etentje aan voor zijn gezin en ook wat kopstukken van het bedrijf. Hij wil nog wel eens een keer graag ouderwets Bourgondisch eten, dat lijkt hem wel leuk. Hij heeft dus al een reservering gedaan bij een Dalfser bosrestaurant om daar eens van gaan te genieten.

 

Foto's 6
De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.
De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.
De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.
De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.
De vlam is uit de pijp na 5 miljoen kilometers.
Artikel delen: