Praat mee over WMO vervoer in de toekomst

DALFSEN – Dat was het onderwerp van de bijeenkomst gisteravond in de Trefkoele georganiseerd door Landstede en de gemeente Dalfsen. Namens Landstede deed mevr. C van der Maelen en namens de gemeente Dalfsen de heer R Bolhuis de presentatie.
Er waren zo’n 60 belangstellenden op af gekomen om mee te denken en mee te praten. De toekomst van het WMO vervoer na het verdwijnen van de regiotaxi per 1 januari 2017 als gevolg van bezuinigingen. In Dalfsen zijn er ruim 600 WMO pashouders die gebruik kunnen maken van de regiotaxi, daarnaast “verborgen”WMO gebruikers die met OV rijden ( Vaak mensen met een lichte beperking). Ongeveer 60 personen met een indicatie die naar een dagbesteding gaan. Dan is er nog het ziekenvervoer en het overig taxivervoer.

 
Maar door de 600 pashouders zijn er slechts 39 ritten per dag (Waarvan ca 10 naar een dagbesteding). De gemiddelde afstand is 10 kilometer en in 98 % van de ritten zit er slechts 1 persoon in de taxi. 196 personen maken 1 keer per 4 weken of vaker gebruik van de taxi, maar 400 pashouders maken er minder dan 1 x per 4 weken gebruik van of nooit.

 

De vraag is kunnen we een grotere groep bereiken die gebruik kan maken van een bepaald vervoer.
1 Dit zou kunnen zijn op eigen kracht ( eigen vervoer of door  familie)
2 Vrijwilligerspool ( deelauto of meenemen me eigen auto)
3 Doel gericht vervoer voor dagbesteding
4 Vervoersservice ( bv auto of busje door vrijwilligers)
Daarnaast;
5 regio taxi nieuwe stijl ( professioneel) of 6 leerlingenvervoer (professioneel) dit vervalt nog niet.
Deze laatste twee in nog onderzoek naar ivm vervoer regionaal, maar niet bedoeld voor pashouders. Na 26 km is het een normaal tarief openbaar vervoer.
Voor de onderdelen 1 tm 4 zijn er al verschillende lokale partijen actief. (O.A. in Lemelerveld is een goed lopende vervoersdienst van de Algemene Hulpdienst “Graag gedaan” (redactie, daarover zal Dalfsennet binnenkort wat meer van vertellen)
Voor huidige pashouders verandert er niets aldus Wethouder Maurits Von Martels.
Het openbaar vervoerdeel van de regiotaxi, dat is het deel wat gaat verdwijnen.
Vanuit de zaal klonk vooral dat er goed gecommuniceerd moet worden omdat het voor velen een erg moeilijk onderwerp is. Er zijn in de regio overal auto’s te bedenken die overdag stil staan en misschien ingezet kunnen worden. Ook veel leerlingen vervoersbusjes staan overdag stil. Alle vragen die binnenkwamen zijn op papier gezet en elke deelnemer krijgt alle informatie toegestuurd.
Op 15 maart is een volgende bijeenkomst gepland en dan misschien een antwoord op wat vragen.
Ook voor de taxibranche geeft het onzekere tijden en zal hier en daar vervoer wegvallen wat zeker gevolgen zal hebben voor de werkgelegenheid. De inzet van de busjes kan ook veel beter door de beperkingen hier en daar wat op te heffen en te sleutelen aan de maximale kilometers van een pashouder, aldus medewerkers van TCR die ook met belangstelling de avond volgden.
WvdV

Artikel delen: