N35: tijdelijke omrijroute levert tijdwinst op

WIJTHMEN – Komend najaar rijdt het verkeer op de N35 Zwolle-Wijthmen vanuit de richting Zwolle alvast op een deel van de nieuwe weg via ‘het vrije veld’. Zo kan Heijmans aan de weg werken zonder weggebruikers te hinderen en is er dan al een betere verkeersdoorstroming.

Waar straks in het vrije veld 2×2 rijstroken komen, liggen er dit najaar al 2 klaar om in gebruik genomen te worden. Dan kunnen automobilisten vanuit Zwolle richting Heino/Raalte alvast via deze nieuwe rijstroken rijden. Het tegenovergestelde verkeer, dus vanuit Heino/Raalte richting Zwolle, blijft ondertussen ‘gewoon’ via de oude N35 rijden. Aannemer Heijmans kan zo ongestoord en zonder het verkeer te hinderen aan de andere rijstroken van de nieuwe N35 werken en het verkeer tussen Zwolle en Heino/Raalte stroomt veel beter door. Deze verkeerssituatie blijft zo tot aan de openstelling van de nieuwe N35 Zwolle-Wijthmen.

Tijdwinst

Jan Jelsma, projectmanager bij Heijmans, legt uit hoe dat zit met die betere doorstroming. ‘Het verkeer op de N35 Zwolle-Wijthmen gaat via een zogenaamde kettingkastconstructie rijden. Vanuit Zwolle volgt het verkeer de nieuwe N35 door het vrije veld en komt uiteindelijk bij de Koelmansstraat weer bij de bestaande verkeerslichten. Verkeer richting Wijthmen gaat met een boog weer terug op het huidige tracé. Daar moeten ze vervolgens een stukje terug rijden om daarna de afslag Wijthmen/Dalfsen te nemen. Dat stukje terugrijden is 2 tot 3 km om, maar weegt niet op tegen het tijdwinst dat de kettingkast oplevert. De verkeerslichten bij Wijthmen – steevast een bottleneck op de route – komen nu vrijwel altijd op groen te staan. Verkeer vanuit Zwolle richting Wijthmen slaat nu immers niet meer af bij de verkeerslichten, maar rijdt via het nieuwe tracé. Daarnaast kan het verkeer vanuit Wijthmen richting Zwolle via een “vrije rechtsaffer” invoegen op de N35 en is er geen wachttijd meer voor het verkeerslicht.’ Eén kanttekening wil Jelsma nog wel maken. ‘Landbouwverkeer vanuit Wijthmen zal de N35 nog oversteken. Maar dat is slechts af en toe.’

Overzichtelijk

Jelsma denkt wel dat het verkeer even moet wennen aan de nieuwe verkeerssituatie. ‘In plaats van linksaf te gaan, moeten de weggebruikers rechts aanhouden en dan een rondje maken. Maar er komen grote, overzichtelijke borden waarop de nieuwe verkeerssituatie schematisch staat aangegeven. Binnen de kortste keren weten de automobilisten niet anders meer.’ Ook laten Rijkswaterstaat en Heijmans op de inloopavond van 30 oktober precies zien hoe het een en ander eruit gaat zien, met een animatiefilmpje en een tekening. Ook over de bereikbaarheid hoeven omwonenden zich geen zorgen te maken. Jelsma: ‘Bedrijven blijven bereikbaar en worden nog persoonlijk ingelicht.’ En hoe zit het met de voetgangers en de fietsers? ‘Voor voetgangers en fietsers gaan we de nieuwe tijdelijke situatie duidelijk aangeven. Er komt een omleidingsroute via de fietstunnel Oudeweg,’ besluit Jelsma.

Artikel delen: