Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim

Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke

LEMELERVELD – DALFSEN – Dinsdagmiddag is het college van de gemeente Dalfsen op bezoek geweest bij Tielbeke Logistiek te Lemelerveld. Een bedrijf wat in 1958 is opgericht door de vader van de huidige eigenaar en zijn broer in het bedrijf aan de Nijverheidsstraat. Het transport bestond toen vooral uit zand en andere producten die per kieper vervoerd konden worden.

 

Het bedrijf heeft in de jaren daarna een geweldige groei meegemaakt en is al snel verhuisd naar het bedrijventerrein ‘t Febriek in Lemelerveld.

Maar begin deze eeuw leek het er op dat er geen ruimte meer was om het bedrijf uit te breiden. Toch is vanaf de periode 2007 tot 2017 heel veel en goed overleg geweest met de gemeente Dalfsen maar de eerste plannen voor bouw op een nieuw stuk industrieterrein achter het bedrijf van Mestebeld leek niet haalbaar. Daarom is een groot terrein aangekocht, aansluitend op de oude locatie en de bouwplannen zijn in een sneltreinvaart in ontwikkeling gekomen, ondanks de crisis.

Robert Tielbeke, een zoon van de nu 90 jarige Jo Tielbeke had de eer het gezelschap vanmiddag welkom te heten en liet de presentatie over aan Peter Korpershoek die heel veel over de huidige ontwikkelingen vertelde.

Zo rijden er op dit moment 230 trekkers (vrachtwagens) en 250 aanhangers in verschillende afmetingen. Daarbij niet gerekend een groot aantal kleinere busjes. Tielbeke heeft 480 man personeel in dienst waarvan 35% afkomstig is uit de eigen opleiding van het bedrijf

De concurrentie is deze markt is erg hoog, in het verleden deden we veel transporten in de Scandinavische landen en verder Europa in, maar dit hebben we nu beperkt tot de Benelux. In Nederland rijden we vanaf verschillende “standplaatsen”, gericht op de distributie van levensmiddelen en andere distributieproducten vanaf de distributiecentra van de opdrachtgever naar een ander distributiecentrum of naar winkels.

Warehousing is voor ons een belangrijke tak van sport, waarbij Tielbeke zorg draagt voor het opslaan,orderpicken en distribueren  van goederen. Voor distributie van pallets en stukgoed wordt veelal samengewerkt  met andere transportpartners.

In de nieuwe grote overslaghal, geopend in 2017 wordt vooral in de avond en nacht hard gewerkt. Op de foto zie je nu dan ook een lege hal. In de loop van de dag en avond komen de goederen hier binnen en worden via een computergetuurde planning bewaakt , waar alleen nog iemand achter de computer zit om te kijken waar het bijgestuurd moet worden. Elke nacht worden hier ongeveer 2500 zendingen gesorteerd, die allemaal binnen 24 uur bij de klant op de juiste locatie moeten worden afgeleverd binnen de Benelux. Elke morgen vanaf 6 uur worden de vrachtwagens geladen en voor 8 uur is elke vrachtwagen met volle lading op pad met goederen die voor de klant geheel te volgen zijn met een tijdsindicatie van aflevering. Na 8 uur komen de eerste goederen voor de volgende dag al weer binnen.

Ook Tielbeke heeft te maken met een stijging van de kosten, voor transport en personeel. Een van de belangrijkste dingen is zorg goed voor je personeel. In de bedrijfstak heb je ook te maken met veel technische en sociale innovaties, die volgen elkaar snel op. Dus zorgen wij ervoor dat we voorin blijven lopen in die ontwikkeling.

Er is veel aandacht voor het personeel en er zijn volop mogelijkheden voor een opleiding van vooral jongeren. Zo hebben we in de voormalige kantoren het opleidingscentrum samen met Deltion ingericht waar elke maandag ruim 30 personen les krijgen, zowel in de chauffeurstechniek, maar ook in talen die voor hun van belang zijn. Ook krijgen ze de mogelijkheid ook even mee te kijken in de vrachtwagengarage waar het onderhoud wordt gedaan. Tielbeke zorgt ook zelf voor de werving van deze leerlingen, vooral met het doel dat ze ook bij Tielbeke aan het werk gaan.

 

Duurzaamheid staat bij Tielbeke hoog in het vaandel. Er zijn zelfs mogelijkheden om de C02 uitstoot per pallet te berekenen om het verlies te beperken. Vanaf 2025 zullen we het vervoer in veel grote steden  aan moeten passen om zo weinig mogelijk vervuilend te zijn, nu gaat het veelal met kleinere auto’s of busjes, maar de juiste maatregelen zijn nog niet bekend. Via de transportorganisatie wordt de druk bij de regering opgevoerd om duidelijkheid te krijgen. We zullen zeker dan ook weer grote investeringen moeten doen, maar dit moet nog nader onderzocht worden.

Het onderhoud van de vrachtwagens welke grotendeels uit Scania’s bestaan, wordt voor een deel bij Scania Zwolle uitgevoerd, maar klein onderhoud voort Tielbeke zoveel mogelijk zelf uit in de garage te Lemelerveld waar ruimte is voor twee grote vrachtwagens en twee vrachtwagens van Scania. Deze werkplaats hebben ze samen in gebruik. Klein onderhoud voeren ze bij voorkeur uit in de avonduren als de chauffeur terug is en die kan dan de volgende dag weer gewoon op pad. Naast Scania bestaat het wagenpark uit Mercedes.

 

Tielbeke heeft een eigen vrachtwagen wasplaats, zodat alle wagen schoon naar de klant gaan, een eigen tankstation en een loopbrug waar vanaf die brug de vrachtwagen sneeuw en ijsvrij wordt gemaakt alvorens deze op pad gaat.

Na de geweldige presentatie en rondleiding, kon ieder met heel veel nieuw informatie over dit prachtig Lemelervelds bedrijf weer terug naar Dalfsen.

 

WvdV

 

Artikel delen:
Foto's 10
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim
Het college van de gemeente Dalfsen bezocht Tielbeke - Foto: Wim
Foto: Wim