Tijd, tijd, tijd…. - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto

Tijd, tijd, tijd….

Timemanagement was een tijdje (!) echt een hot item. Niet alleen voor werkenden, ook voor huisvrouwen en scholieren. Tegenwoordig lijkt dat wat weggezakt, maar niets is minder waar. Het is nog altijd belangrijk om bewust je tijd in te delen, zodat je niet zozeer tijd over hebt, maar tijd genoeg hebt. Er is namelijk tijd. Het wordt niet meer of minder door hoe jij je gedraagt. Dat kun je dus maar het beste zo gezond en relaxed mogelijk doen. Maar hoe? 

Je bent een druk baasje. Je holt van hot naar her. En alles is leuk. Je hebt een druk leven. Niet een beetje sporten maar flink, niet een beetje werken maar veel, niet een paar vrienden maar heel veel matties. 
Je bent zo iemand die houdt van een vol leven, dus dan ga je er ook voor. Je houdt er bovendien van om de dag zo nuttig mogelijk te besteden, en daarom heb je altijd tijd tekort. Je rent het liefst rond met een heuptasje vol met dat wat je nodig hebt, en verder wil je niets aan je lijf. Je wilt vrij, je wilt bewegen, je wilt stromen. 
Maar toch… af en toe houdt die stroom op en zit er een dam in het water, een kink in de kabel, een block in je writersgeest. Timemanagement maakt je bewust van hoe je je tijd indeelt. Hier een aantal tips. 

Timemanagement-tips

Ben jij de aangewezen klusjesman of vrouw?

Vraag je af of jij wel de juiste persoon bent om die ene klus te doen. Veel lijkt in eerste instantie heel belangrijk, maar is dat bij nader inzien helemaal niet. Is een ander niet beter in die klus? Ken je een expert op dat gebied? Als dat zo is, draag je het over en laat je het los. Lukt dat niet, dan zet je het op je to do lijst, maar gaat er vooralsnog niet direct mee aan de slag.  
Zo’n to do lijst zorgt voor rust in je hoofd. Maak er in ieder geval geen ingewikkeld systeem van, want dan moet je daar weer over nadenken. Dan heeft zo’n lijst geen zin. 

Stug doorwerken? Not!

Inderdaad, doe het niet. Zij die vaker pauze nemen blijken productiever te zijn. En met pauze wordt echt een break bedoeld. Af en toe een stukje wandelen, even naar buiten. Dat helpt echt. Je gaat weer fris verder en kunt veel meer aan. Dus: portemonnee mee in je dames heuptasje en lekker naar buiten, haal een koffie, groet die fietser, maak een praatje, haal diep adem. Het werkt echt. 

Doe eerst die rotklus

Dan heb je die maar gehad, Het is de beste manier om rustig te kunnen werken. Bovendien blijken de meeste mensen ‘s morgens de beste vibes te hebben om even door te pakken. 

Deadline een beetje breed zien

Als je een deadline belooft, pak die wat ruimer dan je denkt aan tijd nodig te hebben. Dat geeft lucht en als je de klus dan toch eerder afhebt, heb je meteen een verraste en tevreden klant. 

Laat het systeem voor je werken

Zorg dat je geen werk hebt van het werk. Zet systemen in die iets snel voor je kunnen ordenen, berekenen, lezen enzovoorts. Het is even een investering, maar het levert je uiteindelijk vaak meer tijd op. 

Email skippen

Laat je niet afleiden door social media of email. Als je werkt, werk je. Daar moet niets tussendoor komen wat je in de weg kan staan je werk geconcentreerd uit te voeren.
Artikel delen: