Keolis vanaf 2020 de busvervoerder op de Veluwe, Midden-Overijssel en Lelystad

Keolis vanaf 2020 de busvervoerder op de Veluwe, Midden-Overijssel en Lelystad

Vanaf 13 december 2020 rijden er op de Veluwe, in Midden-Overijssel en Lelystad alleen nog maar bussen van Keolis, wat voorheen Syntus was. Hiermee zullen de stinkende uitlaatgassen van de bussen in deze regio ook verleden tijd zijn. Keolis wil namelijk rijden met zoveel mogelijk elektrische bussen, die dus een stuk schoner en stiller zijn. 

De CEO van Keolis Nederland, Frank Janssen, is trots en blij dat zijn bedrijf de aanbesteding heeft gewonnen. Over de elektrische bussen waarmee Keolis gaat rijden in deze regio zij Janssen het volgende: “We brengen straks ruim 300 elektrische voertuigen op de weg, daarmee hebben we de grootste elektrische vloot van Nederland.” Het aanbesteden van openbaar vervoer in de provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland werd nog niet eerder in samenwerking gedaan. De provincies hebben hier nu toch voor gekozen doordat ze hiermee hopen beter aan te sluiten op de stromen reizigers. Voorheen waren er zeven vervoersgebieden voor bussen, dit is nu teruggebracht tot drie grotere gebieden. Het eerste gebied is IJssel-Vecht, wat nu dus is gegeven aan Keolis. De andere gebieden, Berkel-Dinkel en Rijn-Waal, worden over een paar jaar vergund. 

De busvervoerder die in de regio IJssel-Vecht zou mogen rijden moest voldoen aan extreem strenge duurzaamheidseisen. Vier vervoerders waren in de running, te weten Keolis, Connexxion, Arriva en EBS. Een beoordelingscommissie heeft alle aanbiedingen gecontroleerd en is tot de conclusie gekomen dat Keolis zonder meer het beste bod had. De exploitatielasten blijven gelijk, maar Keolis gaat 15 procent meer dienstregelinguren leveren. Bovendien gaat het rijden met een vloot die zo goed als volledig elektrisch is, dit is meer dan wat de provincies hadden gehoopt. 

Bij de start van de nieuwe periode, in december 2020 dus, zal 80 procent van de bussen van Keolis elektrisch zijn. In de jaren hierna zal dit aantal steeds worden uitgebreid, totdat de vloot in 2030 volledig elektrisch is. De buslijnen in de steden zullen overigens direct emissieloos rijden. De verwachting is dat 17 miljoen reizigers elk jaar een bus van Keolis pakken in de regio IJssel-Vecht, waar ook Dalfsen onder valt. In een van de duurzaamste concessies van Nederland zal de prijs voor een kaartje overigens niet stijgen. Als jij in een bus zit van Keolis en je je verveelt dan kun je op de website van de spelfabrikant gratis gokspellen spelen. Bovendien zijn er meerdere sites die honderden gratis gokkasten aanbieden aan jou. Een beetje vertier in de bus is natuurlijk nooit verkeerd. 

Artikel delen: