Ferron Mulder, tweede man in de PTC Cup: “Niemand had het me ooit voorgedaan” - Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto

Ferron Mulder, tweede man in de PTC Cup: “Niemand had het me ooit voorgedaan”

HOONHORST – Sommige coureurs nemen regelmatig een topinstructeur mee aan boord, andere brengen dagelijks een uur op de simulator door. Blijft over de categorie ‘selfmade’. Ferron Mulder hoort daar zeker in thuis en gezien zijn tweede plaats is het tijd om hem eens op te zoeken.

“Hij praat niet zo uitbundig,” kregen we van tevoren te horen, maar kennelijk roeren we met ‘racerij’ het juiste onderwerp aan, want het tegendeel blijkt het geval. “Ik vind dit zo super, ik wil niks anders meer,” aldus de 19-jarige coureur, die de mazzel heeft van een zeer fanatieke opa, Gert Bouwmeester. “Hij hielp mijn broertje en mij in onze jongen jaren in de kartsport en staat me ook nu weer volop bij, als mijn grootste supporter, samen met mijn oma.” Kennelijk slaat het virus een generatie over, want pa Mulder vermaakt zich liever in de paardensport. “Ik heb tevens veel te danken aan Cees Lubbers, die me drie jaar geleden enorm stimuleerde om mezelf klaar te maken voor de racerij en me ondersteunde bij de overstap.” De keuze viel op de PTC Cup bij de ACNN, eerst in een gehuurde auto van Johan Kraan Motorsports en het seizoen daarna – 2018 – met eigen materiaal. “We kochten zelf een Citroën C1 en prepareerden die, want we beschikken over genoeg technische kennis. Dat viel echter tegen: het afstellen voor het circuit bleek toch wel een hoofdstuk apart en we kregen het niet goed onder controle.”

Verschil verbijsterend

Er mankeerde ook wel iets aan de vermogensontwikkeling van de motor, dus stak Bouwmeester zijn licht eens op bij OBD-Tuning, waar Derk Oldenijens hem adviseerde om contact te leggen met Arnold te Raa oftwel ATR Autosport. Deze bekwame race-engineer met zo’n twintig jaar ervaring in de materie nam equipe Mulder met de Citroën afgelopen winter onder zijn hoede en begon binnen de marges van het ACNN-reglement voor de PTC Cup te schroeven aan het onderstel. “Het camber mag je niet veranderen en verder kun je eigenlijk alleen maar wat doen met de sporing vóór en de wagenhoogte. Dit type auto kenmerkt zich door teveel grip aan de achterzijde, dus die moet je ‘aan het werk’ zien te krijgen; losser maken. Dan help je hem als het ware de bocht door.” Ferron Mulder vond het verschil dat hij proefde verbijsterend. “Een paar kleine ingrepen en dan zo’n ander karakter. Sinds dit seizoen voel ik dat ik de auto voor honderd procent onder controle heb en de uiterste limieten durf op te zoeken, al zal dat ook aan de opgebouwde race-ervaring liggen.”

Over de kop

Tot de belangrijke leermomenten voor Mulder behoren naar zijn zeggen twee incidenten die al in zijn debuutjaar 2017 plaatsvonden. “Ik belandde een keer op mijn dak en ik vloog een keer over de kop. Nu weet ik precies hoe ik op zulke ongelukjes moet anticiperen. Als je schuin de grindbak in glijdt, loop je een serieus risico dat het fout gaat. Wat doet een mens van nature zodra de achterkant van een auto uitbreekt? Zijn instinct volgen en remmen, maar bij zo’n voorwielaandrijver moet je juist voluit het gaspedaal intrappen, dan trekt hij zichzelf recht. Hoe scheef je ook op de baan staat en hoe hoog de snelheid ook ligt, dat is telkens de truc. Je dient bij jezelf best iets te overwinnen om dan de juiste handeling te verrichten, omdat het botst met je oergevoel.” Zonder leermeester (afgezien van de instructeurs op de licentiecursus destijds) maakte Mulder zichzelf wegwijs in wagenbeheersing en circuitrijden. “Niemand had het me ooit voorgedaan. Ik wil binnenkort graag eens sparren met Martijn van Leeuwen, hem het stuur geven en vervolgens hem naast mij laten plaatsnemen, om nieuwe dingen te leren en ervaringen uit te wisselen. Wie weet wat er nog allemaal te verbeteren valt.”

Geen kamikazeacties

Op basis van de cijfers zou je zeggen dat Ferron Mulder aardig in zijn rol zit, want hij ligt tweede in het kampioenschap en schreef al wel eens een wedstrijd op zijn naam. “Toen ik hem begin 2019 van dichtbij leerde kennen, wist ik niet goed wat ik moest verwachten,” bekent Arnold te Raa. “Hij ontpopte zich echter als een heel beheerste rijder die geen kamikazeacties uithaalt en zijn gevechten met overtuiging uitvoert, zonder dat je denkt: ‘Wat doet hij nou?’ Zijn wagenbeheersing blijkt uitstekend en hij begint te groeien in het weergeven van zijn ervaringen op de baan, waardoor ik steeds preciezer de juiste afstellingen voor hem weet te vinden. Ook het overzicht dat hij heeft valt me in positieve zin op. Wanneer vier auto’s voor hem iets raars gebeurt, ziet hij het direct en zorgt ervoor dat hij niet op de bumper van zijn voorligger gaat hangen.” Seizoen 2019 begint zoetjesaan zijn afronding te naderen, met reëel zicht op de tweede plaats in de PTC Cup en misschien zelfs de titel. Doorgaan in dezelfde klasse bij de ACNN geldt voor komend jaar als het meest waarschijnlijke scenario, maar er staat bij de familie Mulder ook al een auto voor de BMW Continent Cup gereed, dus… “Als ik een droom mag uitspreken, dan zou ik ooit nog wel eens als betaalde coureur bij een team willen instappen,” zegt Ferron Mulder. Zeg nooit nooit. De aanleg lijkt in ieder geval aanwezig.

[Meer informatie: www.acnn.nl]
Tekst: Aart van der Haagen
Foto’s: PR

Artikel delen:
Foto's 2
Ferron Mulder, tweede man in de PTC Cup: “Niemand had het me ooit voorgedaan” - Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto