Tips voor het opzetten van een comfortabele home office

Tips voor het opzetten van een comfortabele home office

In deze ongekende tijd van ‘social distancing’ doen mensen over de hele wereld een van de belangrijkste dingen die ze kunnen doen: zoveel mogelijk thuis blijven én thuis werken.

Voor veel mensen was dit vrij onverwacht en onbekend. Het thuis werken biedt ontzettend veel voordelen in deze corona crisis, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee.

Het kan moeilijk zijn om, dag in dag uit, aan de keukentafel of op de bank hele verslagen te typen, te videobellen én dan ook nog eens echt productief blijven. Niet alleen de andere werkplek, vaak zonder extra schermen en goede bureaustoel, maar ook de afleiding in huis. Zoals de kinderen, die nu ook veel thuis zijn, of de huisdieren die nu opeens heel wat extra aandacht willen.

Daarom hebben we wat tips, zodat je jouw productiviteit weer omhoog kunt krijgen en je minder stress hoeft te ervaren. Volg deze tips zodat je jouw werkdag goed in kan plannen en dat je misschien zelfs een echte werkruimte kunt maken.

Hou vaste werktijden aan

Je wil net beginnen met je overleg met je collega’s, als je jongste kind binnen komt lopen. Of je wilt ’s ochtends mooi op tijd beginnen aan je werkdag, maar op dat moment is je hond erg actief en luidruchtig. Herkenbare, vervelende situaties? Deze gaan ten koste van je productiviteit.

Idealiter houd je jouw uren gelijk aan die in het kantoor. Het is echter mogelijk dat je enkele wijzigingen moet aanbrengen om de kinderen te kunnen zien en hen te helpen met hun eisen op het gebied van afstandsonderwijs.

Of je nu vroeg wakker moet worden en gebruik moet maken van een nog rustig huis, werkuren moet afwisselen met een echtgenoot die ook thuis is, of ’s avonds moet werken: het is belangrijk dat je je zoveel mogelijk aan een routine houdt.

Met een goede routine weet jijzelf, maar ook jouw collega’s en werkgever wat ze kunnen verwachten van je op welk moment. Plan daarom vaste meetings in. En zorg dat jouw planning en die van jouw gezin goed met elkaar afgestemd zijn én bespreek dit met je gezin en je collega’s. Zo weet iedereen wat ze kunnen verwachten van elkaar. Dit voorkomt veel stress!

Gebruik een goed bureau

Het kan verleidelijk zijn om vanuit huis op de bank te werken, met je voeten omhoog en een laptop op de schoot, terwijl je jouw pyjama nog aan hebt. Het klinkt ideaal, maar dit komt de productiviteit niet ten goede. Op de lange termijn zal dit zelfs alleen maar negatieve effecten hebben, bijvoorbeeld een zere rug en nek.

Het is dus belangrijk om thuis een goede werkplek te hebben. Als je geen andere tafel hebt, kan dit een keuken- of woonkamertafel zijn. Gebruik in dat geval wél een goede stoel, een extra scherm, muis en toetsenbord.

Als je een goed bureau hebt, gebruik deze dan. Ruim deze eerst helemaal op (papieren op je bureau zorgt voor afleiding) en zorg vervolgens voor een goede afstelling qua hoogte. Gebruik een goede, ferme stoel of het liefst een bureaustoel.

Zoek een afgezonderde plek

Als je de keuze hebt uit verschillende kamers, kan je het beste een kantoorruimte aan huis kiezen. Het liefst een die op een apart niveau van de rest van het huis ligt. Idealiter een die verder weg ligt van de belangrijkste woonruimtes in het huis (wat doorgaans de woonkamer en keuken zijn).

Dit kan een extra slaapkamer zijn, of een ruimte waar normaal gesproken vooral spullen opgeborgen worden. Bouw deze om tot een thuiskantoor voor een goede scheiding van werk- en privéleven.

Maak een aparte ruimte met een afscheiding

Heb je geen aparte ruimte over in huis? Dan kan je een gedeelte van een ruimte afscheiden met een divider. Een goede ruimte voor het afscheiden zijn vaak familiekamers, woonkamers of grotere ruimtes (zoals een garage).

Plaats een scheidingswandje in de ruimte, zodat de ruimte écht in tweeën wordt gesplitst. Gebruik vervolgens alles wat je nodig hebt voor een goed thuiskantoor, zoals een bureau, een extra scherm, toetsenbord en een muis. Wil je wat extra ruimte zónder het risico dat je jouw thee over je laptop stoot? Neem dan ook een bijzettafel om je drinken op te zetten.

Als je de ruimte nog verder af wilt maken als home office kan je een vloerkleed of stoelmat onder je bureau en bureaustoel plaatsen. Dit maakt de ruimte meer één geheel.

Weer terug naar kantoor of wordt dit het nieuwe normaal?

Het was erg onverwacht, deze grote golf aan thuiswerkers. Maar het is fijn dat we, door met zijn allen meer thuis te werken, we elkaar zo kunnen helpen. De grote vraag is echter: gaan we na de coronacrisis allemaal massaal terug naar kantoor, of blijven we massaal thuiswerken?

De grens tussen kantoor en thuiswerken vervaagd voor veel beroepen meer en meer. Voor alle beroepen die binnen de welbekende Nederlandse kenniseconomie vallen is dit ook een logisch gevolg, dit zijn vaak beroepen die vanachter een laptop uitgeoefend kunnen worden.

Maar of je na de corona crisis nou veel thuis blijft werken of niet, het opzetten van een goed thuiskantoor is een goede investering. We blijven voorlopig nog lang massaal thuiswerken. Wellicht wil je straks zelfs vast of enkele dagen per week thuiswerken, dus hoe fijn is het dan als je nu al een goede home office opgezet hebt?

Artikel delen: