Welke fitnessapparaten kan je overwegen om te gebruiken?

Welke fitnessapparaten kan je overwegen om te gebruiken?

Wil je fitter (en ook sterker) worden, door meer conditie op te bouwen …dan kan je dat in sportscholen of buiten doen. Hierbij wordt ook vaak gebruikt gemaakt van allerlei fitnessapparaten. In dit artikel gaan we je laten zien welke je kunnen helpen bij de voorbereiding op een triathlon, marathon of andere sportevenementen.

Er zijn namelijk verschillende fitnessapparaten die allemaal weer net iets andere doelen hebben.

We behandelen hieronder 5 van de meest gebruikte fitnessapparaten, zodat je kan gaan kijken welke het beste bij jouw situatie past en welke jij eventueel wilt aanschaffen of gebruiken in de sportschool.

Top 5 fitnessapparaten

Bekijk hieronder fitnessapparaten die veel worden ingezet om sportprestaties te verbeteren en klaar te zijn voor wedstrijden.

1. Spinningfiets

Een spinningfiets is een perfecte manier om aan je uithoudingsvermogen (en ook kracht, met name in je benen) te werken in groepslessen of andere gebruik. Hij beschikt in vergelijking met bv. een hometrainer over een doortrapsysteem, geeft je meer die racefietservaring en ook net wat meer uitdaging. Wellicht is hij iets minder geschikt voor absolute beginners.

Je kan het in de sportschool doen, maar natuurlijk ook altijd zelf een spinningfiets kiezen die het beste bij jouw past. Het voordeel is dat je op die manier helemaal naar je eigen wensen een spinningfiets kunt gebruiken. En je halt de kosten er ook vrij snel uit (zijn tegenwoordig niet zo heel duur meer), welke je normaal kwijt bent aan een sportschoolabonnement.

Verder kan je op verschillende niveaus beginnen, en kan je het steeds verder uitbouwen en intensiveren.

2. Loopband

Een loopband is ook een goede manier om meer conditie op te bouwen. Het voordeel is dat je op een egale band rent, en verschillende snelheden en moeilijkheidsgraden (hellingen) kunt instellen op het fitnessapparaat. Althans, bij de wat duurdere en professionelere loopbanden.

Loopbanden zijn redelijk blessurevrij, maar er zijn andere fitnessapparaten die nog beter zijn in dat opzicht. Bij intensief rennen zal je namelijk wel goede hardloopschoenen moeten hebben. Je kan het dan namelijk bijna vergelijken met buiten hardlopen.

De voorkeur heeft natuurlijk altijd buiten hardlopen in de buitenlucht, maar soms kan het handig zijn om een extra optie in de vorm van een loopband te hebben. Je kan ze dus ook prima samen doen.

3. Crosstrainer

Op een crosstrainer maak je vrij natuurlijke bewegingen waarbij je niet alleen je benen, maar ook de rest van je lichaam traint. Je zal namelijk door de steunen die je heen en weer beweegt met je handen ook jouw triceps, biceps, rug, borst en buik trainen. Het is natuurlijk geen vergelijking met krachttraining, waarbij je specifieke oefeningen doet voor alle spiergroepen.

Maar over het geheel kun je er dus conditie en kracht mee opbouwen.

En doordat je er vloeiend op beweegt, is de kans op blessures nihil. Zorg er wel voor dat je het opbouwt (wat ook geldt voor andere sporten). Verder is het een prima fitnessapparaat dat je in de sportschool gebruikt of zelf kunt aanschaffen voor persoonlijk gebruik.

4. Roeitrainer

Een roeitrainer is weer een compleet andere training, waarbij je eveneens je hele lichaam traint. Hierbij is een goede houding wel belangrijk. Zorg er dan ook voor dat je de instructies hiervoor goed doorneemt.

Het is niet moeilijk, doch wel essentieel om er ook echt alles (blessurevrij) uit te halen. In veel sportscholen vindt je wel een of meerdere roeitrainers. Er bestaan verschillende uitvoeringen roeitrainers zoals met een watersysteem, luchtsysteem of hydraulisch systeem. Verder heb je ook nog de magnetische systemen.

Ze werken allemaal net weer even anders, dus wil je echt fanatiek gaan roeien en vindt je het ook leuk? Ga dan eens na welke roeitrainer het beste bij jou past. Voor een optimale roei-ervaring heb je tegenwoordig ook natuureiken roeitrainers die je echt het gevoel meegeven van het roeien in een boot wat mede komt door het werkende hout.

5. Fietstrainer

Je hebt ook fietstrainers, die in vergelijking met een hometrainer of spinningfiets weer een compleet andere inslag bieden. Ze worden met name gebruikt door mensen die normaal ook veel buiten fietsen en bv. op hun eigen fiets willen blijven trainen tijdens de wintermaanden (kan natuurlijk ook buiten, maar het geeft je extra mogelijkheden). Onder de fietstrainers heb je ook weer verschillende soorten die je kan gebruiken.

Dynamic Drive Fietstrainers
Met een Dynamic Drive Fietstrainer gebruik je jouw eigen fiets. Je koppelt het achterwiel van je fiets los en hangt deze in de fietstrainer (en zet hem daarna natuurlijk vast hierin).Het geeft je een realistische fietservaring en kunt er met je eigen fiets op blijven trainen. Je kan ook met allerlei apps en programma’s dingen bijhouden van je fietsprestaties.

Smart Bike Fietstrainers
Bij een Smart Bike Fietstrainer heb je geen fiets meer nodig. Het is een compleet fitnessapparaat waar je zo op kunt stappen om ermee te beginnen. Het voordeel is dus dat je niet bezig hoeft te zijn met de installatie van je fiets (ook al kun je die er ook gewoon in laten natuurlijk, bij een Dynamic Drive Fietstrainer en er uithalen op het moment dat je weer buiten gaat fietsen). Je kunt met Smart Bike Fietstrainers ook allerlei dingen bijhouden.

Basis Rollerbanken Fietstrainers
Het is de meest simpele vorm van een fietstrainer, en in feite gewoon een paar rollen waar je overheen fiets. Je beschikt dus niet over een optimale fietservaring, maar kan er wel je eigen fiets voor gebruiken. Verder heb je ook geen apps of andere dingen waarop je dingen kunt bijhouden van je trainingen.

Voor iedereen persoonlijk

Het blijft altijd een persoonlijk keuze welke fitnessapparaat je gebruikt, maar weet nu wel de verschillen.

Artikel delen: