Jaren bezig met het spoor - Foto: Wim
Foto: Wim

Jaren bezig met het spoor

HERFTE – Prorail is al een aantal jaren bezig met de aanpassingen van het spoor op de lijnen naar het Noorden. Dat wil zeggen de lijn Zwolle Groningen en de lijn Zwolle Emmen. Het meeste werk zit in het gebied Herfte waar de lijnen elkaar straks onderlangs kruisen door middel van een “dive under”.

De lijn richting Emmen zal over een lengte van ongeveer een km verlegd worden om een goede aansluiting te krijgen, daarvoor is reeds een baan vrijgemaakt.
Op dit moment zit een groot deel van de onderdoorgang er in, hieronder een deel van de site van de werkzaamheden. Het zal in de komende periode nog verschillende keren voorkomen dat er geen treinverkeer naar Dalfsen mogelijke is. Ook op dit moment vinden er verschillende aanpassingen plaats om straks een goede aansluiting te realiseren. Medio 2021 zal het gehele project gereed zijn. De werkzaamheden zijn te volgen via de site van Prorail, waarop ook dronebeelden te zien zijn.

Spooruitbreiding Zwolle-Herfte
Om het groeiende treinverkeer rond Zwolle op te vangen, is er ruimte nodig. Zodat meer treinen bij Zwolle tegelijk kunnen aankomen of vertrekken. Het spoor tussen Zwolle en de splitsing bij Herfte is nu een knelpunt. Door hier extra sporen aan te leggen, hoeven treinen van en naar Emmen of Meppel straks niet meer op elkaar te wachten. Zo wordt Zwolle als belangrijk overstapstation beter benut.

Extra spoor én een spoorkruising
We bouwen twee nieuwe sporen tussen Zwolle en de spoorsplitsing bij Herfte. Daarnaast bouwen we een vrije spoorkruising bij Herfte. Dit is een zogenaamde ‘dive-under’, waardoor treinen elkaar boven- en onderlangs kruisen. Hierdoor hebben de treinen naar Meppel en Emmen elk een ‘eigen’ spoor. Op het traject bouwen we nieuwe viaducten en vervangen we de oude (Hortensiastraat, Marsweg, Nieuwe Wetering, Ceintuurbaan, Zalnese Wetering en enkele watergangen). De stalen spoorbrug bij de Soestwetering en Zalnese wetering, vervangen we door een betonnen viaduct. Dit zorgt voor minder geluid.  Ook verleggen en verwijderen we diverse sporen en wissels. Bij station Zwolle verleggen we spoor 16 en verbreden we perron 15/16.

Overwegen en verkeer
Omdat we het spoor uitbreiden, moet ook de verkeerssituatie op het traject aangepakt worden. Daarom vernieuwen we de overwegen Herfterlaan en Valkenbergweg. Verder vervangen we de overweg Selhorst door een weg over de dive-under. We verleggen wegen en fietspaden en leggen aparte wegen aan voor onderhoud en hulpdiensten.
WvdV

Foto's 2
Jaren bezig met het spoor - Foto: Wim
Foto: Wim
Artikel delen: