Gezond eten: zo doe je het

Gezond eten: zo doe je het

REGIO – Overgewicht lijkt een steeds groter probleem te worden. Dit is niet alleen het geval in Nederland, ook in veel andere landen zijn er alsmaar meer mensen met obese.Er zijn dan ook diverse projecten bezig met als doel om overgewicht tegen te gaan. Hierbij wordt met name gefocust op kinderen, maar natuurlijk hebben ook volwassenen last van overgewicht. Dit probleem kun je op een aantal manieren oppakken. Zo kun je overgewicht tegengaan door meer te bewegen en te sporten, maar gezond eten is ook zeker van belang om af te kunnen vallen. Met de onderstaande tips kun je een stuk gezonder gaan eten, waardoor je hopelijk ook gaat afvallen. Toch zal het niet voor iedereen zo moeilijk zijn, mensen met een trage schildklier hebben bijvoorbeeld een stuk meer moeite met het afvallen. Toch zullen zij ook gewicht verliezen door gezond te gaan eten.

Vetten en koolhydraten

Gezond eten, dat is dus de bedoeling. Dit doe je door onder meer niet te veel vet te eten, al kunnen producten met goede vetten nog wel gewoon gegeten worden. Transvetten moeten daarentegen zo snel mogelijk de deur uit. Te veel vetten in je bloed zullen namelijk de opname van glucose door je cellen blokkeren. Daarnaast wordt ook aangeraden om zo min mogelijk omega 6 vetten te eten. Dit vind je misschien opvallend, maar deze tip wordt gegeven omdat het met name belangrijk is om voor de juiste balans in je omega inname te zorgen. Je kunt dus beter meer producten met omega 3 eten. Ook is het verstandig om gezonde koolhydraten te eten. Zulke suikers vind je met name in groente, fruit, peulvruchten en zoete aardappelen. Ook in noten, zaden en volkoren granen zitten de goede koolhydraten.

Porties

Het is daarnaast ook van belang om te letten op je porties. Zo is het aan te raden om licht te eten. Hiermee wordt eigenlijk bedoeld dat je zo min mogelijk zware maaltijden naar binnen gaat werken. Dit gaat hand in hand met de tip om regelmatig te eten, het liefst moet je elke twee uur een maaltijd oppeuzelen. Het ontbijt is hierbij erg belangrijk, dus die mag je echt niet overslaan. Gezond ontbijten zal je metabolisme aanwakkeren en je energie geven voor de hele dag. Tegelijkertijd moet je dus wel de hele dag wat eten eigenlijk. Bovendien zou je elke dag 30 tot 40 gram vezels binnen moeten krijgen. Dit is belangrijk voor je weergang, maar ook voor je stoelgang en darmflora. Vezels vind je onder meer in fruit, waarvan je dagelijks twee stukken moet eten. Fruit is inderdaad wel koolhydraatrijk, maar het bevat vooral langzame koolhydraten waar je niet snel dik van zult worden.

Natuurlijke gerechten

Het is bovendien ook verstandig om te kiezen voor natuurlijke ingrediënten die dus helemaal niet bewerkt zijn. Dit zijn dus eigenlijk voedingsmiddelen in de meest oorspronkelijke vorm en vatten de beste voedingsstoffen, terwijl er geen schadelijke toevoegingen zijn gebruikt. Hierbij kun je onder meer denken aan vlees, vis, fruit, groente, zaden en noten. Bovendien kun je dergelijke voedingsstoffen het best verteren, je kunt er eigenlijk niet te veel van eten. Natuurlijke ingrediënten moet je dus gebruiken bij het koken, maar je moet ook de pakjes laten liggen in de supermarkt. In plaats daarvan moet je echt alles zelf maken, dus ook een kruidenmix.

Artikel delen: