Eindelijk  mooi weer voor een natuurwandeling

DALFSEN – STERREBOS – Vanmorgen scheen de zon al weer om 7 uur en dan begint het weer te kriebelen na alle regen van de laatste dagen. Dus tijd voor een mooie wandeling, begonnen tegenover Het Boskamp aan de Sterrebosweg. Helemaal gelopen volgens het route kaartje en het heeft een lengte van 8,3 km.

Dan denk je dat de bossen drijfnat zullen zijn en de sloten vol water van de hevige regen buien deze maand. Niets is minder waar, vrijwel nergens water of modder op de paden en geen water in de sloten te bespeuren. Zelfs in de rabatsloten die hier veelvuldig voorkomen was geen water te bekennen.

Uitkomend op de Diezerstraat waar de eerste rododendrons volop bloeien, op het eind via een struinpaadje naar de Houtmars en bij routepaaltje 75 rechtsaf het pad in. Daar zijn de Marswetering werkzaamheden en de aanleg van vistrappen in dit gebied begonnen eind 2017. Door de oorspronkelijke wetering gaat op dit moment vrijwel geen extra water en het peil staat op 180 cm plus NAP, de stuw is opgetrokken. Alle water gaat door de bijpass met daarin de vistappen waar we al veel over hebben geschreven, hier kun je rechts langs lopen. Wij gaan weer terug naar nr 75 en vervolgen de  Houtmars die overgaat in de Millingersteeg. We wandelen door tot nr 14 en gaan verder over de Rietmansweg.

Wist u dat de klinkers hier een tweede leven hebben gekregen? Deze zijn eind vorige eeuw afkomstig van de Koelmansstraat, waar deze in 1959 gelegd zijn als opvolging van een slechte sintelweg. De Koelmansstraat is toen geasfalteerd. De klinkers passen hier uitstekend in dit historisch landschap. Bij de Marswetering aangekomen gaan de rechts het Willemspad in met een mooi struinpad in deels nieuwe natuur die nog volop moet groeien.

Ook hier een bijpass die de wetering verlaat en volledig is aangesloten op het bosgebied rond Den Aalshorst. Aangekomen bij de Bergerallee, gaan we naar links na 100 meter rechts een bospad in. Dit pad volgen we langs Jans bankje tot net voor de sloot aan de Heinoseweg. We houden het veilig gaan dus niet de verharde weg op en lopen langs de sloot, net voorbij de wetering gaan we de slagboom voorbij en nemen een struinpad naar links. Dit brengt ons tegenover de ingang van het Engelsewerk. Na het hek even naar links en dan rechts om het tweede pad met bruggetje in te gaan. Even op een verhoging een rustpunt met twee banken en daarna de weg door de Greenbikes berkenlaan vervolgen en daarna twee keer naar rechts.

Nu komt u langs de vleermuizenkelder en daarna links aanhouden tot weer een poortje die je niet doorgaat maar gaat u naar links.

Ook hier verschillende vistrappen in het redelijk snel stromend water. Op het eind ziet u weer de andere ingang van de vleermuizenkelder afgedekt met 2 stenen ornamenten en u hierna loopt schuin naar links en steekt direct de sloot over en bereikt via een heel klein paadje de Heinoseweg. Aan u het verzoek kijk goed uit, ga rechtsaf en blijf links lopen, liefst in de berm. Sommigen rijden hier hard.

Op het eind gaat u rechtdoor, dit pad kan modderig zijn, maar is prima te doen. U loopt langs de Bokkenberg en vervolgt het pad langs de historische stickewal die u op het eind oversteekt en naar rechts naar het startpunt en rust zoekt bij Het Boskamp om bij te komen van deze prachtige wandeling.