Ruim één jaar corona: recordtijd van 12,8 miljoen uur achter het fornuis

Ruim één jaar corona: recordtijd van 12,8 miljoen uur achter het fornuis

Amsterdam, 20 juli 2021. Ruim een jaar na de invoer van de coronamaatregelen deed HelloFresh onderzoek naar de ontwikkelingen in de Nederlandse keukens. Er werd afgelopen jaar een recordtijd van 12,8 miljoen uur achter het fornuis doorgebracht door HelloFresh gebruikers, dat is maar liefst 72% meer dan in 2019. Niet alleen verdubbelde het totaal aantal bestellingen bij HelloFresh, er werd ook veel gezonder en meer vegetarisch gekookt.

Ruim de helft van de Nederlanders kookt gezonder

Sinds maart 2020 geeft 39% van de Nederlanders aan meer fruit en groente te eten en 53% geeft aan gezonder te koken en meer groente op tafel te zetten. Bovendien probeerden we meer gebalanceerde recepten (25%) en voedzame bowls (11%). Met de zomer in het vooruitzicht willen Nederlanders blijkbaar hun coronakilo’s kwijt, want er is online 200% meer gezocht op ‘gezonde maaltijd met weinig calorieën’, 89% meer op ‘gezonde maaltijd recepten’, en 75% meer op ‘gezonde maaltijd om af te vallen’.

Nederlanders drinken 60% meer wijn sinds we meer thuiszitten

Ook al werd er gezonder gekookt, werd er vaker een fles wijn opengetrokken bij het eten. Dit blijkt uit de interne data van HelloFresh. Waar in 2019 gemiddeld 1.500 flessen wijn werden besteld, steeg dat sinds maart 2020 naar 2.400 flessen per maand (+60%).

10,1 miljoen vegetarische bestellingen

HelloFresh zag de bestellingen van vegetarische gerechten stijgen (van 3,8 miljoen bestellingen voor corona naar 10,1 miljoen bestellingen sinds corona). Zo haalden we onze proteïnen het afgelopen jaar bij voorkeur uit vegetarische bronnen (40%) in plaats van uit kip (22%). Verder kwamen onze eiwitten uit vis (12%), rundvlees (11%) en varkensvlees (10%). Interesse voor vegetarische recepten zien we ook terug in de zoekopdrachten: het afgelopen jaar werd 133% meer gezocht naar koolhydraatarme vega-recepten en 50% meer naar vegetarische recepten. Ruim 50% van de respondenten geeft aan dat ze sinds maart 2020 meestal groente op tafel zetten. HelloFresh ziet dit ook terug in de stijging van vegetarische bestellingen sinds corona (+4%).

32.000 taarten & cakes

Ook draaiden de Nederlandse ovens overuren; we bakten ruim 32.200 taarten en cakes. Afgelopen jaar was de carrot cake en bananenbrood het populairst. Daarnaast trakteerden we onszelf op ruim 8.000 desserts bij de bestellingen. Met de crème brûlée en de chocoladelavacake als favoriet. Doordat we niet uit eten konden, speelden we thuis graag als chef-patissier!

Nu we nauwelijks kunnen reizen, wordt er in de keuken juist veel gereisd

Het afgelopen jaar ontdekten we nieuwe keuken- en kookstijlen. De Italiaanse keuken is dé ultieme favoriet onder Nederlanders met ruim 25% van alle HelloFresh-bestellingen in het afgelopen jaar. Vooral de fusion keuken was in trek met een verdriedubbeling van het aantal HelloFresh maaltijden. Zo waren maaltijden met champignons, die je terugziet in keukens over de hele wereld, het afgelopen jaar 8% populairder bij de klanten van HelloFresh.

Deze groente aten we het meest

Hardlopers zoals de tomaat, courgette, rode paprika, broccoli en prei blijven de Hollandse groentefavoriet in zowel 2019 als 2020! Er wordt meer fusion gekookt, dus er worden ook meer champignons en paddenstoelen besteld (+8%).

Het volledige onderzoek is terug te vinden op: https://www.hellofresh.nl/maaltijdbox/voedseltrends

Artikel delen: