De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma

De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan

DALFSEN – Gistermiddag  kregen we een telefoontje van de sluiswachter, sluis Vechterweerd. Enthousiast vertelde hij over een bijzonder schip dat waarschijnlijk rond 1896 is gebouwd in Hamburg. Het zou rond 14.00 uur aankomen in Dalfsen.

Wim Sluiters en Greet Nijmands uit Oosterbeek zijn sinds 1996 eigenaar zijn van dit prachtige schip gistermiddag meerden zij aan bij de Stoomfabriek aan de kade.

De Elbe een schip met een verhaal dat wordt gezien al ‘’Sondermodel’’ De enige in zijn soort en is waarschijnlijk rond 1896 gebouwd in Hamburg of elders aan de rivier de Elbe.

Wim die het schip in 1996 kocht was op slag verlieft, hij heeft jaren werk gehad om het schip te restaureren, samen met Greet Nijmands heeft de Elbe inmiddels vele wateren in binnen en buitenland bevaren. De details in en op het schip zijn dan ook verbluffend, de motor een Deutz – MAH 320 uit 1954 wordt met de hand aan geslingerd, rondom het midzwaard kun je zitten en de details in het schip bewonderen.

Oorspronkelijk had het ijzeren scheepje een houten vlak met midzwaard. Dit was in die tijd een min of meer gebruikelijke manier van bouwen in Duitsland. Tot 1920 is de geschiedenis onduidelijk. Zij heeft tot dan mogelijk als vrachtvaarder of vissersschip gevaren op de Duitse-, Deense-, en Nederlandse wadden en rivieren als Elbe, Weser en Eems. Functies als kabellegger in dienst van de Kaiserliche Marine en als Aufsichtfahrzeug worden echter ook genoemd.

Vanaf 1920 is zij vanuit Ditzum en Leerort voor de visserij gebruikt door de familie Bruhns uit Ditzum. Vooral met de ankerkuilvisserij was de familie succesvol (vangsten van 1500 pond (per nacht!) waren geen uitzondering).

Rond 1960 wordt het scheepje verpacht aan de gebroeders Bloem uit Leerort.

Over de periode van 1920 tot 1975 doen er nog vele smeuïge verhalen de ronde in Ditzum en Leerort, daar veel van de vangstopbrengsten verloren gingen aan “Wein, Weib und Gesang”.

In 1975 erft Heinrich Schepers uit Haren(Ems) de Elbe en worden er ingrijpende verbouwingen doorgevoerd. Frits Loomeyer en een paar vrienden brengen het scheepje in 1978 naar Nederland maar verkopen het al snel weer door aan Jan Karskens uit Haerst.
Wim Sluiters en Greet Nijmands worden eigenaar in 1996. Zij restaureren het scheepje grondig en brengen het weer onder zeil. (bron lvbhb.nl)

Foto's 15
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
De Elbe een schip ‘’Sondermodel’’ doet Dalfsen aan - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Artikel delen: