Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma

Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl

DALFSEN – Op zondag 28 februari kwamen zo’n 25 leden van de Opel GT Club Nederland samen in Dalfsen voor de jaarlijkse ledenvergadering. Locatie voor dit evenement was de werkplaats van het bedrijf Achterasrevisie.nl aan De Singel, waar direct voor de deur enkele klassieke Opel GT’s geparkeerd waren op deze mooie zonnige winterdag. Na een ontvangst met koffie en koek ging de aandacht van iedereen uit naar de eerste belangrijke activiteit van de dag: de ledenvergadering, waarbij clubzaken besproken en gepland werden en de planning van evenementen voor het jaar bekend werd gemaakt. Na de vergadering gaf gastheer Danny Sohns een presentatie over de techniek van de achterasrevisie, maar ook van de revisie van Opel versnellingsbakken één van de specialisaties van dit bedrijf. Na een pauze met versnapering bezocht het gezelschap nog de werkplaats van Classic Jop, om daarna op het adres waar men begonnen was nog even na te praten onder het genot van een drankje en een hapje. Een mooi begin van het actieve clubjaar en een zeer interessante locatie voor wie nog wat aan de Opel GT gedaan wil hebben.

De Opel GT Club Nederland bestaat sinds 1977 en verenigd de bezitters van de klassieke Opel GT en de modernere GT cabrio. Voor de ongeveer 300 leden worden per jaar meerdere ritten georganiseerd die verdeeld over Nederland, en af en toe ook in het buitenland, plaatsvinden. Daarnaast worden technische dagen, barbeques en onderdelenbeurzen georganiseerd, vaak in samenwerking met andere klassieke(r)/Opel clubs. Bezoek de vernieuwde website: www.opelgtclub.nl

Achterasrevisie.nl is het bedrijf van Danny Sohns. Zoals de naam al aangeeft is de revisie van achterassen de specialisatie, een service die tegenwoordig moeilijk te vinden is, maar daarnaast worden ook Getrag Opel versnellingsbakken gereviseerd. Vanuit zijn eigen achtergrond in klassieke achterwiel aangedreven Opels weet Danny wat er komt kijken bij het restaureren, onderhouden en actief inzetten – op de weg, het circuit of op rallystages – van achterwiel aangedreven auto’s. Onder alle omstandigheden slijten achterassen en zijn specialisatie is daarom zeer welkom voor iedereen met een achterwiel aangedreven auto.

Opel verbaasde in 1965 iedereen toen het de ‘Experimental GT’ voorstelde op de IAA Frankfurt van 1965. Binnen 3 jaar was de productieversie van de Opel GT klaar. De prachtig gevormde sportcoupé was direct een imagomaker voor Opel, een wereld van verschil met de traditionele familieauto’s waar het merk tot dan toe bekend voor was. In totaal 103.463 GT’s werden geproduceerd van 1968 t/m 1973. In totaal 70.222 exemplaren vonden een koper in de belangrijkste exportmarkt: Amerika. Veel van deze (roestvrije) Amerikaanse GT’s hebben door de jaren heen de weg terug naar Europa gevonden, waardoor in Nederland nog steeds zo’n 1.000 GT’s bestaan. In 2007 presenteerde Opel een nieuwe Opel GT aan, waarbij ook uit werd gegaan van het traditionele sportwagen principe (2-zitter met motor voorin en achterwielaandrijving), maar ditmaal als cabriolet. Hiervan vonden zo’n 170 stuks een eigenaar in Nederland tussen 2007 t/m 2009.

Tekst: Louis van Steen

Artikel delen:
Foto's 10
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Opel GT Club Nederland te gast bij Achterasrevisie.nl - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma