Cijfer reizigers: Vechtdallijnen een 7,7

DALFSEN – Reizigers beoordelen Vechtdallijnen met een 7,7 en een 7,2 in OV-klantenbarometer. De cijfers van de jaarlijkse OV-klantenbarometer zijn vandaag bekend gemaakt. De Vechtdallijnen krijgen evenals vorig jaar een positieve beoordeling. De regionale treindienst Zwolle – Emmen krijgt van haar reizigers een algemeen oordeel van 7,7. Dat is een tiende hoger dan vorig jaar. Almelo – Mariënberg scoort met een 7,2 iets lager dan vorig jaar (7,4). Het traject kampte met veel storingen in de periode dat de enquêtes zijn afgenomen, wat het verschil mogelijk verklaart. Reizigers geven voor het traject Almelo – Mariënberg wel een hoog cijfer voor het onderdeel zitplaats (8,9). Bij reizigers op het traject Zwolle – Emmen is de waardering voor de ‘zitplaatsgarantie’ van 7.9 naar 8.1 gegaan. Verder scoren op deze lijn de onderdelen vriendelijkheid (8,1), gemak instappen (8,9) en punctualiteit (7,8) goed.

 

De gedeputeerden Bert Boerman en Henk Brink, verantwoordelijk voor het openbaar vervoer in de provincies Overijssel en Drenthe zijn zeer tevreden met de hoge cijfers voor de Vechtdallijnen. “Hieruit blijkt dat de investeringen die wij als provincies doen om het gemak en comfort van de treinreizigers te vergroten effect hebben. Samen met de vervoerder blijven wij alert op mogelijke verbeteringen. De uitkomsten van de OV-Klantenbarometer leveren daar een waardevolle bijdrage aan. In mei dit jaar gaat de schop in de grond voor het traject tussen Almelo-Mariënberg-Hardenberg. Het spoor wordt vernieuwd en de snelheid gaat omhoog. Hiermee verbeteren we onder andere de betrouwbaarheid van de dienstregeling en krijgen de reizigers een directe verbinding met Hardenberg.”

 

Vriendelijk

De vriendelijkheid van het personeel op de lijn Zwolle-Emmen waarderen reizigers voor het derde jaar op rij met een 8,1. Ook de aspecten instapgemak (8,9) en punctualiteit (7,8) worden opnieuw goed gewaardeerd. Reizigers van de Vechtdallijnen zijn iets kritischer geworden op netheid. Beide trajecten verliezen een aantal tiende punten op dit onderdeel. Zwolle-Emmen krijgt een 7,8 en Almelo-Mariënberg een 7,2. Het traject Almelo-Mariënberg krijgt dit jaar ook een minder goede waardering voor het aspect geluid (5,7). Bovendien geven reizigers aan dat de informatievoorziening nog altijd verbeterd kan worden.

 

Hoogste cijfer

OV-reizigers waarderen eind 2015 de kwaliteit van hun rit in het algemeen met een ruime 7,5. Om precies te zijn met een 7,53, het hoogste cijfer sinds het begin van de metingen in 2001. Voor de OV-klantenbarometer vulden in het najaar van 2015 89.617 reizigers een schriftelijke enquête in tijdens hun reis met bus, tram, metro, regionale trein en boot. Het onderzoek is uitgevoerd door I&O Research, in opdracht van CROW-KpVV.

 

Arriva rijdt in opdracht van de provincies Overijssel en Drenthe de Vechtdallijnen.

Artikel delen: