Ondernemer en gezin lijdt onder hoge werkdruk

Meer dan de helft van de Nederlandse ondernemers (56%) geeft aan dat ze moeite hebben om het werk ’s avonds uit het hoofd te zetten. Met name de ondernemer van 40+ heeft hier last van. Daarnaast hebben velen het gevoel dat hun leven enkel nog draait om werken (52%).

Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van Teamleader naar de tijdbesteding van de Nederlandse ondernemer. Ondernemers zijn niet alleen ’s avonds bezig met het werk: 44 procent piekert zelfs ‘s nachts nog verder.
“Onderzoek Teamleader: Ondernemers zijn niet alleen ’s avonds bezig met het werk: 44 procent piekert zelfs ‘s nachts nog verder. ”

De Nederlandse ondernemer werkt hard. De gemiddelde werkweek beslaat zo’n 54,5 uur en voor 38 procent gaan de werkweken naadloos over in weekenden en andersom. Deze cijfers gaan gepaard met een hoge mentale druk. De drukke werkweken leggen beslag op het privéleven van de ondernemer: 38 procent geeft aan dat zijn of haar werk de oorzaak is van spanningen binnen het gezin. Maar liefst één op de vijf laat weten dat hij het afgelopen jaar een belangrijke privégebeurtenis, zoals een huwelijk of een begrafenis, heeft moeten missen.

Sjoerd Göddeke, directeur Teamleader Nederland over de resultaten: “Ondernemen in Nederland is duidelijk geen nine to five job. We kunnen op basis van dit onderzoek gerust concluderen dat de ondernemer leeft voor zijn of haar werk. Ondanks dat de meeste van hen de nadelen van ondernemen, zoals de hoge werkdruk, voor lief zullen nemen, is het belangrijk dat ondernemers hun liefde voor werk niet ten koste laten gaan van zichzelf en hun omgeving. Die oplossing voor een juiste balans zijn uiteenlopend. Voor de één helpt sporten en gezond eten en voor de ander het automatiseren van de workflow. Hoe dan ook, alle ondernemers verdienen een dik compliment voor hun inzet en gedrevenheid.”

Oproep
Teamleader wil de resultaten van het Tijdstrijd-onderzoek aangrijpen om vandaag alle hardwerkende ondernemers een digitaal schouderklopje te geven via de hashtag #lekkerbezig. Doe mee op Facebook en Twitter en geef een compliment aan een ondernemer uit jouw netwerk. Ondernemers kunnen benchmark laten uitvoeren op www.detijdstrijd.nl.

 

Bron: Teamleader

Artikel delen: