Jagtluster..allee? - Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto

Jagtluster..allee?

NIEUWLEUSEN – Dinsdag 27 september werd de tweede klankbordavond gehouden over de Jagtlusterallee. Sinds de laatste bijeenkomst op 7 juli j.l. heeft de gemeente de verkeersstroom op de Jagtlusterallee onderzocht, zowel door tellen als door video opnames.

Gemiddeld 3.500 voertuigen gaan er per etmaal over de allee. Drukker dan bijvoorbeeld de Dommelerdijk (ca. 1.700) en zelfs dan de Dedemsweg (ca. 3.300). 500 daarvan zijn vrachtauto: 425 gelden als bestemmingsverkeer (vooral van en naar industrieterrein De Grift). Het gemiddelde is genomen over een aantal metingen in de periode van 2012 – 2016. Dat maakt nieuwsgierig naar het verschil in de telling tussen 2012 en 2016: dat wijst immers uit of er toename is en hoe die eruit ziet!

Ons vermoeden van nachtelijke colonnes blijkt waar: rond middernacht trekt een dergelijke optocht over de allee, richting Hessenpoort. Overdag is er ook een colonne de andere kant uit, die door alle verkeersdrukte minder opvalt.

Er is maar weinig verbreding mogelijk als de bomen blijven staan. Worden de bomen aan de ene kant gekapt, dan moet de andere kant ook: de overblijvende rij zou te instabiel worden en door de wind gaan omwaaien. Overigens, de bomen kunnen nog wel een tijd mee: de Amerikaanse eiken zeker nog 30 jaar, de Inlandse eiken wel 70 jaar.

Eerdere suggesties voor het omleggen van het fietspad lijken niet realistisch: de weg wordt langer en zal daardoor minder gebruikt worden en de kosten zijn zeker in verhouding hoog.

Na de pauze komen de alternatieven van de gemeente op tafel: vier varianten voor het noordelijke deel (van de N377 tot het Zandspeur), twee varianten voor het zuidelijke deel en twee varianten voor de rotonde bij het Westerveen. Deze rotonde moet veiliger worden voor fietsers door fietspaden apart van de rotonde aan te leggen.

Voor het zuidelijk deel ziet de gemeente twee mogelijke oplossingen: gedeeltelijke kap van de bomen die te dicht op de weg staan en het verlagen van de snelheid naar 60 km/uur. De andere oplossing is het volledig kappen van de bomen, de weg zo verbreden dat er met 80 km/uur gereden kan worden en nieuwe bomen aanplanten die niet zo dicht op de weg staan.

In de oplossingen voor het noordelijke deel van de allee worden de bomen helaas gekapt. Het opheffen van de rotonde met de Meeleweg is gepresenteerd als mogelijkheid om de doorstroom te bevorderen. En er zijn mogelijkheden om de veiligheid van fietsers te verbeteren (van apart fietspad tot verbreding van de fietssuggestiestroken).
De aanwezige belanghebbenden hebben allen zo hun kijk op de zaak gegeven. Dat er een veiliger situatie voor de fietsers moet komen, staat buiten discussie. Maar het opheffen van de rotonde met de Meeleweg geeft meer rumoer. Evenals het verbreden van het noordelijk stuk waardoor de auto’s aan de ene kant vrijwel door de slaapkamer van de bewoners gaan en aan de andere kant de koffie van de keukentafel rijden.

Een aantal zaken lijkt elkaar nu in de wielen te rijden. De gemeente heeft industrieterrein De Grift als de plaats voor uitbreiding van bedrijven in Dalfsen aangewezen. Industriekring Nieuwleusen maakt plannen voor de verdere ontwikkeling van een optimaal ondernemersklimaat op de Grift en constateert dat het grote probleem de slechte ontsluiting van het bedrijventerrein is. Tot op heden heeft de gemeente een goede ontsluiting niet serieus opgepakt. Daarmee staat zij dus nu zelf een verdere ontwikkeling in de weg.
Voor extra aansluitingen op de N 377 is de medewerking van de provincie nodig. Deze heeft echter al jaren geleden aangegeven dat dit niet aan de orde is.
Een verbetering van de rotonde op de N377 is ook al geen provinciale prioriteit. Het optimaliseren van de Jagtlusterallee bij de aansluiting is ook niet meer mogelijk: de rare S-bocht kan er niet uitgehaald worden omdat er inmiddels een bedrijfspand staat.

De verkeersdrukte op de A-28, m.n. bij de op/afrit Lichtmis, zorgt in de spits voor veel sluipverkeer die over de Jagtlusterallee rijdt. Door het verbeteren van de Jagtlusterallee lijkt er juist een toename van dit verkeer te komen. De weg is nu zo slecht dat hij m.n. voor vrachtverkeer minder interessant is.

Tja, en dan zijn er vragen over wat er gaat gebeuren met het uitgebreide leidinggennet dat er in de strook naast de allee ligt. En of het huidige bestemmingsplan niet gewijzigd moet worden om het noordelijke deel van de allee te kunnen verbreden.
En opnieuw aanplanten van bomen: dat is niet zo’n succes als je ziet hoe ze er langs de Dedemsweg en de Beatrixlaan bijstaan!

Als deze plannen uitgevoerd worden, dan past de naam “Jagtlusterallee” eigenlijk niet meer bij de werkelijkheid.

Marja van den Berg

Artikel delen: