Foto: Ingezonden foto

Sluizenissen ( deel 2)

VECHTERWEERD – Dit keer weer gedoe over de navigatie en reisplanning, overtredingen, diverse schepen, Hannes en fietsen. Uw parttime “werktoerist” (sluiswachter) is niet alleen op de sluis maar fietst met echtgenote heel het Vechtdal/Salland door en verre omstreken. (Naast werktoerist is hij ook partime inwoner van Dalfsen op een stuk grond bij Boerhoes.)
Het Vechtdal en Salland zijn bijzonder. Net als heel Nederland, als je er maar oog voor hebt. En, jawel, waar je ook komt er wonen overal Nederlanders. Friezen, Vechtdalbewoners, Sallanders, Zeeuwen, ze zijn allemaal gelijk wat betreft een bepaald karakter. “Ze doen wat ze willen en laten zich niet voorschrijven wat ze moeten laten”.

De situatie op de stuw en sluisbrug kent u inmiddels wel. Fietsers afstappen, nee dus. Dan de borden langs de Vechtoevers. Niet harder varen dan “9 km/uur”, wel dus. Er wordt af en toe bijzonder snel gevaren op de Vecht. Zo snel zelfs, dat je kunt waterskiën. Dit ten koste van de flora en fauna en tot grote ergernis van de gewone en echte waterrecreant. Vanaf de sluis zie je hoe nesten van oa de waterhoen losraken, of hun jongen gedesoriënteerd raken en zwemmers in de problemen komen.

 

Ook kanoërs en andere recreatie vaartuigen hebben er erg veel last van. Dat deze liefhebbers van snelheid niet even een paar minuten doorrijden met trailer en boot naar het Zwartewater of de IJssel is mij een raadsel. Daar zijn genoeg mogelijkheden om zo hard te varen als je maar wil. Handhaven op de Vecht wil men elk jaar, maar als er geen manschappen zijn kunnen deze lieden doorgaan met vernielen en pesten. Een verbod op de Vecht voor bootjes met een Y-nummer is uiteindelijk de oplossing. Gemeentes en Recreatiebedrijven aan de Vecht met een haven, zwemgelegenheid, camping en of boot en kano verhuur zouden het initiatief kunnen nemen om dit te bepleiten. De echte waterrecreant en watertoerist zullen jullie dankbaar zijn.

 

Hoe dan ook, er werd natuurlijk ook “geschut” op de sluizen.
Weer was men de weg kwijt; “waar ben ik hier” en waarom staat er geen bord bij de sluis waar ik ben, tot; “hoe ver is het nog naar Hardenberg. Jawel, ook wilde men rond varen via Coevorden en Hoogeveen. Helaas voor de opvarenden, ook weer schepen die moesten keren omdat ze te diep lagen. Bedenk wel dat het voorkomen van deze missers ook hoort tot de reisplanning. Alle bijzonderheden de sluis en de rivier betreffende staat opgeschreven in diverse documentatie. Maar ja, lezen is een tweede.

 

Deze zomer ook weer bijzondere oude en verbouwde schepen. Niet alleen voor de sluiswachters maar ook voor de toerist leuk om te zien. Veel gehoorde opmerking dat de sluisbrug ook breder had gemoeten. Waarom alleen de stuwbrug. Er komen steeds meer variaties in fietsge-relateerde voertuigen om personen met een beperking mobieler te maken. Fietspaden en “fiets”bruggetjes zullen aangepast moeten worden om ook deze personen te laten genieten van hun omgeving.

 

Oh ja, dan Hannes nog. Hannes overleefde een aanval van lege bierflesjes maar hield er toch een schrammetje aan over. Hannes van Dalfsen, “oersterk”.
Tot slot, wanneer op de fietse door Salland stoor je niet aan een gore (zie foto) paddenstoel. (wegwijzer)
Goed gaan, Doede

Artikel delen:
Foto's 10
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto
Foto: Ingezonden foto