Persverklaring HoogOverijssel over geluidonderzoek MER Lelystad Airport - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto

Persverklaring HoogOverijssel over geluidonderzoek MER Lelystad Airport

DALFSEN – De afgelopen weken hebben het ministerie van Infrastructuur en Milieu en Actiegroep HoogOverijssel in gezamenlijkheid een analyse gedaan van de geluidmodellen die ten grondslag liggen aan het milieueffectrapport (MER) en het Luchthavenbesluit Lelystad Airport.

 

Daarbij constateert HoogOverijssel dat in het milieueffectrapport Lelystad Airport de geluidbelasting als gevolg van het vliegen van en naar Lelystad Airport fors wordt onderschat.

Ten eerste blijkt dat in het geluidmodel gerekend is met verschillende aantallen vertrekkende en aankomende vliegtuigen. Van alle vliegtuigen die vanaf Lelystad Airport vertrekken, kiest 80 procent een route in zuidelijke richting, over de Veluwe. Twintig procent vertrekt in noordelijke richting, over de Weerribben, Zuid-Friesland en de Kop van Noord-Holland. Echter, van alle aankomende vluchten vliegt 57 procent over de noordelijke aankomstroute en slechts 43 procent over de zuidelijke.

 

Lelystad Airport wordt in hoofdzaak opengesteld voor Zuid-Europese vakantiebestemmingen. Daarom ligt het voor de hand dat ook 80 procent van de aankomende vluchten vanuit zuidelijke richting en 20 procent vanuit noordelijke richting landt op Lelystad Airport. Door deze gehanteerde verkeersverdeling wordt de geluidbelasting onder de zuidelijke aanvliegroutes onderschat met ongeveer een factor twee (43 % i.p.v. 80%).

 

De tweede constatering gaat over het in het geluidmodel veronderstelde motorvermogen waar vliegtuigen mee vliegen. Voor 56 procent van de vluchten blijkt in het geluidmodel een te laag motorvermogen te zijn ingevoerd voor die momenten waarop een vliegtuig over enkele tot tientallen kilometers in horizontale lijn vliegt. Op die momenten is voor de geluidberekeningen in het MER uitgegaan van een motorvermogen van ongeveer 30 procent, terwijl 60 tot 70 procent nodig is om op de gewenste hoogte te kunnen blijven vliegen. Een motorvermogen van 30 procent geldt voor vliegtuigen als bijna-stationair, en is geschikt om mee te taxiën op de landingsbaan. Vliegen op een motorvermogen van 60 tot 70 procent geeft een veel hogere geluidbelasting dan vliegen op ongeveer 30 procent.

 

Deze constateringen hebben wat HoogOverijssel betreft tenminste de volgende implicaties:

  1. Het gemiddelde rekenkundig geluidniveau en de bijbehorende Lden-geluidcontouren van 48 dB(A) en 40 dB(A) die zijn gepresenteerd in het MER en Luchthavenbesluit Lelystad Airport komen niet overeen met werkelijk te verwachten geluidbelasting. De werkelijk te verwachten geluidbelasting ligt hoger;
  2. Het aantal woningen dat binnen de werkelijke Lden-geluidcontouren van 48 dB(A) is gelegen schatten wij momenteel op minstens honderd meerdan is vermeld in het MER Lelystad Airport en zeker meer dan de twee woningen die staatssecretaris Dijksma vandaag noemt in haar Kamerbrief;
  3. Het aantal woningen dat binnen de werkelijke Lden-geluidcontouren van 40 dB(A) is gelegen schatten wij momenteel op enige tienduizenden meerdan is vermeld in het MER Lelystad Airport;
  4. De keuze voor de B+-aan- en uitvliegroutes is mede gebaseerd op de resultaten van deze , naar nu blijkt onvolledige geluidstudie in het kader van de MER Lelystad Airport;
  5. De deelstudies natuur, luchtkwaliteit en de maatschappelijke kosten- en batenanalyse zijn gedeeltelijk gebaseerd op deze , naar nu blijkt onvolledige, geluidstudie.

 

HoogOverijssel vindt dat de staatssecretaris de consequenties van deze constateringen voor de geldigheid van de gekozen vliegroutes en het Luchthavenbesluit Lelystad Airport moet onderzoeken.

 

 

 

Foto's 2
Persverklaring HoogOverijssel over geluidonderzoek MER Lelystad Airport - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto
Artikel delen: