Hessenweg Dalfsen als voorbeeld

Raalte Natuurlijk: Vriendelijk verzoek geen sluiproute te gebruiken, werkt dat?  De Pruimersallee bij Raalte wordt in de spits verboden gebied voor doorgaand verkeer. Burgemeester en wethouders hebben besloten er geen hekken of paaltjes neer te zetten, met verbodsborden. Raalte Natuurlijk vindt dat een vriendelijke oplossing. Maar gaat het werken? We zijn er bang voor.

De Pruimersallee wordt in de spits gebruikt door verkeer vanuit Zwolle dat geen zin heeft via kruispunt Bos te rijden want dat kost te veel filetijd. Als je bij de Pruimersallee afslaat, kom je even verder via de Hondemotsweg via een rotonde zo weer tussen het doorgaande verkeer terecht. Maar Pruimersallee en Hondemotsweg zijn helemaal niet geschikt voor doorgaand verkeer. Deels onverhard, veel te smal en slecht verlicht. Voeg daaraan toe dat sluipverkeer per definitie haast heeft en je weet dat het er ter plekke onveilig is voor fietsers en lokaal verkeer.

Zelf verantwoordelijk
Nu kun je zo’n weg afsluiten met paaltjes of hekken, maar dat is voor verkeer dat er wél wat te zoeken heeft lastig. Raalte Natuurlijk vindt de oplossing van het college daarom een vriendelijke manier. Gewoon de mensen die de sluiproute nemen, een soort van vriendelijk vragen dat niet meer te doen. Dat lijkt ons nog wel de mooiste manier om met z’n allen onze eigen gemeente leefbaar te houden. Een beetje het gevoel van ‘de gemeente, dat zijn we toch zelf ook?’.

Racebanen
Maar tegelijk zijn we ook wel huiverig voor deze oplossing. Met CDA en Gemeentebelangen aan het roer, maakt Raalte van de wegen op het buitengebied liever racebanen van toeristische routes. Met grasbeton worden de wegen breder gemaakt en zestig kilometer per uur wordt nergens gecontroleerd. Zo is de Raarhoeksweg (met Ivoor en Flierefluiter) ingericht als een 80-kilometerweg en lijkt niemand zich te houden aan het inrijverbod op de Schoonhetenseweg, waardoor de eeuwenoude eiken erlangs langzaam, maar vooral heel zeker, aan het doodgaan zijn. De fantastisch mooie eiken langs die laan leggen het lootje. Maar de gemeente onderneemt geen enkele actie dat sluipverkeer terug te dringen, nu daar al lang gebleken is dat een paar bordjes langs de weg niet helpen.

Raalte lijkt een oude eik meer of minder ook niet zo erg te vinden, de gemeente had zichzelf een kapvergunning gegeven voor eiken langs de Bendijksweg omdat ze ongezond waren, alleen was dat laatste niet eens onderzocht. Als we (Rob Poelman van RaalterBomen, de landelijke Bomenstichting en van Raalte Natuurlijk) daar niet achter gekomen waren, was de kapvergunning wellicht inmiddels verleend…

Dus afsluiten lijkt beter
Je kunt je dus met rede afvragen of het Raalte wel echt te doen is om sluipverkeer tegen te gaan. Of zou de gemeente op deze manier een ‘zogenaamde maatregel’ stellen om de échte maatregel voor zich uit te schuiven? Het kan heus ook anders: rij maar eens over de Hessenweg tussen Dalfsen en Zwolle. Daar kun je bijna nergens meer op een fatsoenlijke manier de parallelweg op, daarmee verlies je zoveel tijd, dat het voor haastige chauffeurs niet meer voordelig is een sluiproute te kiezen. En overigens zijn de systemen met paaltjes in de weg inmiddels ook een stuk beter dan toen Raalte dat ooit probeerde op de Schoonhetensweg. Aanwonenden krijgen een sensor waardoor voor hen het paaltje zakt, anderen hebben er niks te zoeken. Lijkt ons een stuk goedkoper dan de kosten van handhaven.

Maar goed, als chauffeurs de waarschuwing van en verkeersbord bij de Pruimersallee echt serieus gaan nemen, als de mensen die over een sluiproute races, zich de narigheid van andere mensen echt aantrekken, dan is de oplossing die de gemeente nu neemt, natuurlijk de beste.
 

Artikel delen: