Beste minister: laat u zich verdorie niet onder druk zetten

Beste minister: laat u zich verdorie niet onder druk zetten

DALFSEN – REGIO – Actiegroepen Lelystad Airport: minister, laat u niet onder druk zetten door Schiphol, en ga eindelijk eerst het luchtruim herindelen. De gezamenlijke actiegroepen tegen de laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport zijn verbaasd over het bericht dat de minister van Infrastructuur en Waterstaat pas deze week een projectdirecteur heeft aangesteld die leiding moet geven aan de herindeling van het luchtruim.

Deze week werd bekend dat de heer René Vrugt, politicoloog, deze rol per 1 maart 2018 op zich neemt vanuit het ministerie. Een noodzakelijke, maar veel te late stap. De noodzaak voor een herindeling van het luchtruim is al sinds 2009 bekend, maar tot op heden is er door de verantwoordelijke bewindspersonen niet tot nauwelijks actie ondernomen. In december 2017 werden de eerste contouren van een aanpak gepresenteerd: sinds januari werken de militaire en civiele luchtverkeersleiders samen vanuit dezelfde ruimte op Schiphol en is hun software geüpdatet. Dat was het wel zo’n beetje.
Tegelijk beginnen zowel SchipholGroup als KLM de druk richting minister Van Nieuwenhuizen om opening van Lelystad Airport per 1 april 2019 door te zetten, behoorlijk op te voeren. Ze willen zelfs al starten met de verkoop van vliegtickets, terwijl de minister ergens dit jaar nog een nieuw Luchthavenbesluit door de Tweede Kamer moet zien te loodsen.
De gezamenlijke actiegroepen zijn evenwel niet onder de indruk van de argumenten die de topmannen Nijhuis (SchipholGroup) en Elbers (KLM) gebruiken om hun eisen kracht bij te zetten. Deze heren beperken zich tot het dreigement dat de Nederlandse economie zwaar geschaad wordt als de luchtvaartsector in Nederland in aantal vluchten niet verder kan groeien. De actiegroepen zien echter geen enkel onderzoeksrapport dat deze stellingname ondersteunt. Terwijl er inmiddels steeds meer onderzoeksrapporten verschijnen die het belang van Schiphol en de luchtvaartsector relativeren, zoals het rapport “Mainport Voorbij” van de Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) uit juli 2016.
De actiegroepen blijven er daarom bij dat er eerst een herindeling van het luchtruim plaats moet vinden en dat er nieuwe, hogere vliegroutes moeten worden vastgesteld vóórdat Lelystad Airport open kan. Gebeurt dat niet, dan worden minstens 750.000 Nederlanders en 30 Natura2000-gebieden onnodig geconfronteerd met zware geluidsoverlast, ernstige luchtverontreiniging en daarmee een algehele achteruitgang van de kwaliteit van hun leefomgeving.
De actiegroepen houden er rekening mee dat minister Van Nieuwenhuizen wel degelijk gaat proberen om – ondanks alle protest – vliegveld Lelystad mét laagvliegroutes te openen op 1 april 2019. Parallel daaraan blijft ze voortdurend een snelle herindeling van het luchtruim beloven, waarbij ze stellig is dat de laagvliegroutes na die herindeling van tafel zijn. Een heilloze weg, vinden de actiegroepen. Ze waarschuwen de minister om niet te bezwijken onder de druk van de luchtvaartlobby en Lelystad Airport snel te openen op basis van een incorrecte procedure en oneigenlijke gronden.
Intussen is minister Van Nieuwenhuizen niet van plan om haar beloften aan de regio vast te leggen in een nieuw Luchthavenbesluit. Daardoor kunnen zij of haar opvolgers daar altijd weer onder uit. En precies dat vrezen de actiegroepen. Als de minister of haar opvolger na opening van Lelystad Airport besluit om meer tijd te nemen voor de herindeling van het luchtruim, staat de wet verdere groei van het vliegveld gewoon toe.
Als klap op de vuurpijl kan de minister haar belofte dat de laagvliegroutes na een herindeling van het luchtruim van tafel zijn, simpelweg niet waarmaken. De topman van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL, Michiel van Dorst, red.) verklaarde onlangs in een interview met NRC Handelsblad namelijk dat hij zo’n garantie niet kan afgeven. En LVNL is hoofdrolspeler bij de herindeling van het luchtruim.
Daarmee is het risico dat Lelystad Airport na opening direct ongebreideld gaat groeien, terwijl alle vliegverkeer de komende decennia laag over Noord- en Oost-Nederland moet vliegen, levensgroot. De minister moet de opening van Lelystad Airport daarom uitstellen, vinden de actiegroepen. Alleen zo ontstaan tijd en ruimte om de nadelige effecten en gevolgen van Lelystad Airport goed te onderzoeken en te overwegen.
Dat meerdere opeenvolgende bewindspersonen weigerden om te starten met de herindeling van het luchtruim, mag minister Van Nieuwenhuizen niet afschuiven op honderdduizenden burgers, tientallen gemeenten, zes provincies, hun milieu en hun natuur.
Artikel delen: