Inspectiebezoek Rosengaerde - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto

Inspectiebezoek Rosengaerde

DALFSEN – Rosengaerde ontvangt positief rapport na inspectiebezoek. In maart bracht de Inspectie Gezondheidszorg een inspectiebezoek aan zorgcentrum Rosengaerde in Dalfsen. Omdat het bezoek onderdeel was van een pilot, vindt geen actieve openbaarmaking plaats. Het inspectiebezoek bestond uit een gesprek met de Raad van Bestuur en Raad van Toezicht, gevolgd door een bezoek aan het verpleeghuis van Rosengaerde.

 

De inspecteurs letten hierbij met name op de thema’s persoonsgerichte zorg, deskundige zorgverlener, sturen op kwaliteit en veiligheid en medicatieveiligheid.

Rosengaerde is trots op het onlangs ontvangen rapport, waarin de inspectie positief oordeelde over genoemde thema’s. Zo blijkt uit observaties en verschillende gesprekken ‘dat zorgverleners de zorgbehoeften, mogelijkheden en beperkingen van de cliënten goed kennen. Ze weten wat de voorkeuren van cliënten zijn en houden hier in de dagelijkse zorg rekening mee. Zo kunnen cliënten zelf aangeven wanneer ze willen eten en ze zijn vrij te kiezen wat zij willen eten.’ De eigen regie van cliënten wordt versterkt en uit de gesprekken en rondgang blijkt dat ‘zorgverleners de veiligheidsrisico’s van cliënten vakkundig afwegen tegen de kwaliteit van leven.’ Verder geeft het rapport aan dat cliënten op een persoonlijke en respectvolle manier aandacht krijgen van de zorgverleners. ‘Zorgverleners passen hun activiteiten aan het tempo van de cliënt aan.’

Ook de cliëntdossiers werden tijdens het bezoek ingezien. De inspectie constateert dat die zijn ingevuld met aandacht voor wie de cliënt is en eventuele risico’s op gezondheidsproblemen. In het inspectierapport staat hierover: ‘Zo is er een cliënt met een verhoogd risico op eenzaamheid. Cliënt wil graag dat ‘mijn sociale kring weer groter wordt en ik zelf meer mogelijkheden heb om erop uit te gaan’. Zorgverleners vertellen dat er inmiddels een vrijwilliger beschikbaar is die er regelmatig met deze cliënt op uit gaat.

Uit gesprekken blijkt dat medewerkers het regelmatig lastig vinden om om te gaan met onbegrepen gedrag. Met de aanbeveling om structurele scholing te organiseren rondom dit onderwerp gaat Rosengaerde aan de slag.

‘We zijn enorm trots op onze medewerkers en vrijwilligers’, zegt Miep van Es, directeur bestuurder van Rosengaerde. ‘We zeggen niet voor niets Rosengaerde zorgt voor mogelijkheden. Keuzevrijheid en eigen regie staan bij ons voorop. Dit positieve rapport laat zien dat we er met z’n allen heel goed in slagen om dit vorm te geven.’

Artikel delen: