De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim

De waanzin van vliegveld Lelystad

DALFSEN – Dat bleek vanmiddag wel uit  de première “Lelystad Airport in nevelen gehuld” in het theater De Stoomfabriek te Dalfsen. De zaal zat dan ook tot de nok toe vol en veel mensen namen nog plaats op de zijtrappen.  Namens de gezamenlijke actiegroepen tegen het laagvliegen SATL, werd de bijeenkomst geopend en aangegeven dat Hoog Overijssel destijds begonnen is met actie, wat nu is uitgegroeid tot 18 groepen in 6 provincies.

Acties tegen dit dramatisch plan, met fouten door de verkeersregeling en in de MER. Strijdvaardig moeten we zijn, Eerst een herindeling van het luchtruim, dan de MER en dan kijken of Lelystad wel open kan.

Jan Terlouw sprak zijn zorgen uit over de gevolgen van de natuur. We hebben de natuur nodig en als er teveel aanslag op wordt gepleegd gaat het verloren. Van de rijkdom die er in het begin van de vorige eeuw was is slechts 15% meer over. Alleen al 75% van de insecten die we midden vorige eeuw hadden is 75% inmiddels weg. Wij verschralen de natuur, de vraag is te groot, dit kan de natuur niet meer aan. Dan ons vlees gebruik, de veestapels moeten maar toenemen omdat we goedkoop vlees willen hebben. Een veel te lage  prijs door de grote vraag.

Wij leven op de pof van de natuur en dat gaat ten koste van ons nageslacht. Geef alles een eerlijke prijs, vlees en vliegen beiden veel te goedkoop. De natuur gaat er aan. De overheid zegt dat het niet mag op kosten van de burger en houdt daardoor de prijzen onverantwoord laag. Dit moet en kan anders. Zonder de natuur te belasten en zonder verspilling van energie. Het is toch te zot voor woorden dat je voor  €20,00 naar Barcelona kunt vliegen.

 

Dan nog de winst, die gaat boven de baten. Zogenaamde extra arbeidsplaatsen voor Lelystad, maar er wordt niet gesproken over het enorme bandenverlies, zelfs op Lelystad en in de hele regio. We leven in een democratie. Het is te zot dat winsten terechtkomen bij enkelen en die krijgen daardoor teveel macht. Als het kapitaal gaat regeren gaat het fout, daar moeten we voor waken. Oost Nederland wil rust en dat is belangrijk, laat die politieke macht bij de bevolking, aldus Jan Terlouw.

Rob de Wind, de documentairemaker, dankte ieder voor de geweldige inzet om deze film te realiseren.

Alexander ter Kuile gaf in de film aan dat Lelystad een verkeerde keuze is geweest en nu wordt het ons door de strot geduwd, terwijl er weinig steun voor is. 45000 vliegbewegingen op 1800 m zorgt voor veel overlast. Leon Adegeest heeft grote fouten ontdekt in de MER rapportage, zoveel fouten dat kan geen toeval zijn. De taak van de overheid is te zorgen  voor het welzijn van de inwoners en niet een plan die van geen kant deugd er doorheen jassen.

Leon Adegeest geeft aan, we hebben een uitgebreid, zeer uitvoerig rapport aangeleverd met de MER berekeningen,  als antwoord krijg je gelijk te horen; Lelystad gaat gewoon open.

Alexander geeft aan, het Nederlands luchtruim is te klassiek, is van 1950 en nooit aangepast. Ook Schiphol kent te lage vliegroutes wat miljoenen liters brandstof per dag extra kost. Alles komt door een gebrek aan samenwerking van de verschillende luchtverkeersleidinggroepen. Op de Alderstafel zijn die problemen nooit onderzocht.

Lelystad ooit groot geworden door de kleine luchtvaart welke er straks afgetrapt wordt. Bedrijven die moeten ophouden te bestaan. Meer bedrijven zullen hier moeten verdwijnen en dan de schade die het toebrengt aan de recreatie in een groot deel van Nederland. Recron Nederland vreest een verlies van duizenden banen.

In de Weerribben is alles ingezet op fluisterboten, dat wordt weer teniet gedaan door het vliegtuiglawaai. Per vliegtuig kost het laag vliegen met een hoog toerental ongeveer 500 liter extra brandstof per vliegbeweging. Dan de gezondheidseffecten. Een arts spreekt zijn zorgen uit in de film. Meer turbulentie voor te vliegen op lage snelheid en hoog toerental,  grote uitstoot van ultrafijnstof en overlast van geluid, daar gaat de mens aan te onder. Ultrafijnstof is net zo gevaarlijk als asbest en dat werd ook altijd onderkend, want je ziet het niet. Ultrafijnstof is niet opgenomen in de MER omdat het niet besproken is. Artsen zijn van mening dat je Lelystad Airport af moet blazen.

In het buitengebied is het normale geluid gemiddeld 30 DB, in een dorp 40 DB en in de stad 50DB. Metingen hebben nu uitgewezen dat er veel plaatsen zijn waar de geluidsmeting op 60 DB kwam, daar wil je niet onder wonen.

Vogels en met name ganzen vormen een echt gevaar voor laagvliegende vliegtuigen. Voor Schiphol is een radarinstallatie die ganzentrek waar kan nemen. In de MER gaan ze uit van de radar op De Bilt, die echter maar een kort bereik heeft en bij lange na niet tot Lelystad. Vliegtuigen die met grote vogels in aanraking komen kunnen zomaar uit de lucht vallen. De vogeltrek ligt namelijk op  dezelfde hoogte als de geplande vliegroute tot 3000 meter. Nu is de vogeltrek hier niet te zien. De overheid heeft nooit onderzocht of dit een probleem is omdat de kennis daarvan niet aanwezig is. Trekvogels trekken zich niets van vliegtuigen aan.

Aanvankelijk zou Lelystad alleen voor kleine vliegtuigen bestemd zijn, een foutje op de site over zeer grote jumbotoestellen van 600 tot 700 passagiers werd dan ook snel van de site verwijderd, maar in promotiefilms is die fout over het hoofd gezien.. Nu erkent het ministerie dat er ook grotere vliegtuigen komen en dezelfde discussie is er over vrachtvliegtuigen.

Ook in Zuid Limburg hebben ze ervaren hoe tegenstrijdig de verhalen zijn. Het vliegveld Zuid Limburg kent beperkingen tegen het vliegen in de nacht. Toch wordt voor een Belgische vliegveld wat net over de grens zit vergunning gegeven om ook in de nacht met vrachtvliegtuigen de grens over te vliegen en Eijsden zit nu met de geluidsoverlastproblemen. Dit staat ons straks in Lelystad ook te wachten aldus de burgemeester van Eijsden.

Hoe heeft het zover kunnen komen in Lelystad. De vraag is, voor wie werkt het ministerie. De belangen en hun aandeel in Schiphol is groot, Lelystad is eigendom van Schiphol en veel ministeries hebben er belang bij dat Lelystad net zo groot gaat worden als Schiphol. De staat is een van de grootste aandeelhouders. De belangen zijn daardoor groot, dus ten koste van de burgers??

 

Gea de Wit van Hoog Overijssel mocht afsluiten, gaf aan dat er veel is gezegd in alle dossiers die Lelystad nu kent, begonnen om reuring te geven door Hoog Overijssel,  maar nu een landelijk probleem.

De documentaire zal zeer binnenkort op internet beschikbaar zijn en naar de pers worden gestuurd. Zeker proberen we ook Kamerleden te bereiken en we zijn blij hier in de zaal Remco Dijkstra van de VVD en Susanne Kröger van Groen Links hier aanwezig zijn.

Jan Rooyakkers voorzitter van Hoog Overijssel kon maar een advies geven; stop met de groei van de luchtvaart.

Dank aan alle betrokkenen die een bijdrage hebben geleverd en de filmmaker Rob de Wind kreeg een onophoudelijk applaus en een staande ovatie. De zaal leek echt overdonderd met informatie en het eind is zeker niet in zicht.

WvdV

 

 

Artikel delen:
Foto's 8
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim
De waanzin van vliegveld Lelystad - Foto: Wim
Foto: Wim