Ten Kate Racing failliet, maar dealerschap Honda blijft

NIEUWLEUSEN – Ten Kate Racing BV in Nieuwleusen is failliet. Ten Kate verzorgde de afgelopen 18 jaar de race-activiteiten voor Honda in de WK Superbike serie. Het Ten Kate Honda team won in deze periode 10 WK-titels. Dat meldt NieuwsMotor.nl.

Gerrit en Ronald ten Kate zijn hun teamleden dankbaar voor de grandioze inzet en voor de vele hoogtepunten. De beëindiging van de samenwerking in het WK Superbike heeft geen gevolgen voor het Honda dealerschap en de afdeling Ten Kate Racing Products en Tuning. Het faillissement van Ten Kate Racing is het gevolg van de zeer late mededeling van Honda aan Ten Kate om de activiteiten onder te brengen bij twee andere partijen, opgedeeld in techniek en logistiek. Dit werd 30 oktober meegedeeld aan Ten Kate zonder voorafgaande indicatie en zonder opgave van redenen.

Tot de laatste race van het afgelopen seizoen op 27 oktober in Qatar, verliepen de gesprekken tussen Honda en Ten Kate zoals gebruikelijk was in alle voorgaande jaren. Personele vraagstukken, technische ontwikkelingen, wintertest-circuits, alles was al tot in detail doorgenomen en grotendeels besloten. Grootste vraagteken was de technische ondersteuning zoals die vanuit Honda Japan/HRC zou worden geboden. In april werd tijdens een bezoek van de HRC verantwoordelijken aan de teambasis in Nieuwleusen duidelijk dat het Ten Kate team, eindelijk na vele jaren, niet meer alleen zou staan in de ontwikkeling van de motoren, chassis en elektronica. Honda’s besluit om acuut te stoppen met de samenwerking kwam dan ook als complete verassing voor het team en staat haaks op alle verwachtingen die waren gewekt.

In de afgelopen jaren heeft het management van Ten Kate meerdere malen met Honda besproken dat indien Honda zou willen stoppen met de samenwerking, deze beslissing vroegtijdig (voor de zomerstop) gemeld zou moeten worden. Tijdige melding zou voor Ten Kate de immers de weg openhouden voor samenwerking met een andere fabrikant of in het uiterste geval de mogelijkheid bieden tot vroegtijdig saneren van het team. Tijdens deze gesprekken heeft Ten Kate zich ook nadrukkelijk aangeboden voor een rol als logistiek partner in het geval Honda terug zou willen komen met een fabrieksteam.

Het Ten Kate-management heeft uiteraard vele gesprekken gevoerd met andere motorfabrikanten en sponsoren sinds 30 oktober. Gaandeweg werd echter duidelijk wat al gevreesd werd; zowel budgetten als WK Superbike motoren zijn al volledig verdeeld per begin november 2018. Interesse is zeker aanwezig bij de fabrikanten alleen de timing is zeer ongelukkig. Het lijkt er dan ook op dat het Ten Kate Team schaakmat is gezet door ‘s werelds grootste motorfabrikant. Hangende de juridische procedure over deze handelswijze wil Ten Kate zich voorlopig niet verder uitlaten over deze kwestie. Ten Kate zal echter doorwerken aan plannen om op WK-nivo te racen, hopelijk nog (voor een gedeelte van) het seizoen 2019 maar anders voor 2020.

Artikel delen: