Omwonenden vliegvelden Maastricht en Rotterdam waarschuwen voor Lelystad Airport

Omwonenden vliegvelden Maastricht en Rotterdam waarschuwen voor Lelystad Airport

BINNENLAND – “Maak de borst maar nat voor overlast van vliegveld Lelystad.” Die waarschuwing geven omwonenden van de vliegvelden in Maastricht en Rotterdam, die al langer ervaring hebben met afspraken rondom vliegvelden, aan de omwonenden van de vliegroutes van en naar Lelystad Airport. Dat meldt Oscar Siep op de website van RTV Oost.

Alfred Blokhuizen uit Rotterdam waarschuwt: “Geen enkele afspraak die je maakt met een luchthaven wordt nageleefd, of kan juridisch worden afgedwongen. Dat is een grote waarschuwing voor de mensen bij Lelystad Airport.”

De burgemeester van het Limburgse Eijsden-Margraten lijkt de buik vol te hebben van de vliegtuigen die over zijn gemeente scheren. Ook hij waarschuwt de omwonenden van de vliegroutes naar Lelystad Airport. “Wij accepteren in ieder geval niet meer dat ongebreideld over ons landschap en onze leefbaarheid besloten wordt, zonder dat wij daar een stem in kunnen hebben.”

Burgemeester Akkermans, die spreekt namens de inwoners van de buurgemeente van Maastricht, heeft te maken met twee burgerluchthavens: Maastricht Aachen Airport en de Belgische luchthaven van Luik. Akkermans voelt zich al jaren niet gehoord en daar heeft hij nu genoeg van. En dat laat hij duidelijk merken: “Onze inwoners worden gediscrimineerd. Ook wij zijn staatsburger en zo willen we ook behandeld worden.”

Beide ervaringsdeskundigen zien met verbazing de ontwikkelingen rond het dossier Lelystad Airport. Nu het Luchthavenbesluit ter inzage ligt, wordt ook mensen op grotere afstand duidelijk wat zich rondom Lelystad voltrekt. Ze zien vooral overeenkomsten met hun eigen regio.

Oud-Statenlid van de provincie Zuid-Holland Alfred Blokhuizen vergelijkt: “Ze hebben het bij Lelystad over vlieghoogtes van 1800 meter, hier komen ze op 600 meter hoogte over ons heen. Dat is 1200 meter lager!” Vervolgens wijst hij erop dat je daarvoor niet bij de rechter terecht kunt.

Burgemeester Akkermans heeft soortgelijke ervaringen. “Bij ons hadden we afgesproken dat het luchtruim boven Eijsden alleen zou worden gebruikt als vluchtstrook. U weet wel, zoals dat ook op de weg gaat. Maar in de praktijk wordt er continu over ons heen gevlogen, zonder dat het nog wordt uitgelegd. Het is gewoon makkelijker die bocht wijder te maken.”

Blokhuizen woont op zo’n 8 kilometer van de dichtstbijzijnde aanvliegroute naar Rotterdam Airport. Als je die vliegroute volgt is het nog bijna 30 kilometer naar de landingsbaan. Toch vliegen de toestellen soms op minder dan 600 meter hoogte over. Die lage vlieghoogtes zijn door de Milieudienst Rotterdam bevestigd, maar verder gebeurt er volgens Blokhuizen niets mee. Gehoor krijgt hij vooralsnog niet, maar Blokhuizen blijft strijdvaardig.

Dieudonné Akkermans is stelliger, ook al spreekt hij namens een hele gemeenschap. “In Limburg kan veel en we zijn ook gastvrij. Maar het heeft te maken met houding en gedrag op het ministerie van Infrastructuur. Gaan ze over de grens, dan laten we het ze ook merken. Waar dan ook, of dat bij u in Noordoost-Nederland is of in Den Haag. U zult het vanzelf merken.”  (Foto RTV Hattem)

Artikel delen:
Foto 1