Dienstverleningsbeleid gemeente voorgelegd aan raadscommissie

DALFSEN – Dienstverleningsbeleid gemeente Dalfsen: persoonlijk in een digitale wereld. Het college van Burgemeester en Wethouders legt op 4 februari het Beleidsplan Dienstverlening, persoonlijk in een digitale wereld voor aan de raadscommissie. Het beleidsplan is opgesteld op basis van ervaringen en verwachtingen van inwoners en ondernemers die in september en oktober vorig jaar zijn verzameld.

Een persoonlijke benadering in een digitale wereld is de kern van de dienstverlening van de gemeente Dalfsen.

 

Dit sluit aan bij het coalitiedocument waarin staat dat de dienstverlening van de gemeente Dalfsen zodanig ingericht moet zijn dat de gemeente voor iedereen bereikbaar is. Het is goed om mee te gaan in de digitale ontwikkelingen, maar tegelijkertijd ondersteuning te bieden aan de doelgroepen die daar moeite mee hebben.

 

Aanleiding doorontwikkeling dienstverleningsvisie

De dienstverlening van de gemeente Dalfsen wordt positief gewaardeerd door haar inwoners. Dat blijkt uit een peiling die de gemeente afgelopen najaar heeft gehouden. Ontwikkelingen als de invoering van de Omgevingswet, de transformatie van het sociaal domein, maar ook landelijke ambities op het gebied van dienstverlening en digitalisering hebben invloed op de gemeentelijke dienstverlening. Om ervoor te zorgen dat die gemeentelijke dienstverlening ook in de toekomst een positieve waardering krijgt, heeft de gemeente besloten om haar dienstverleningsbeleid te actualiseren en door te ontwikkelen.

 

Uit de peiling onder ondernemers bleek dat de dienstverlening op een aantal specifieke punten minder gewaardeerd werd. Daarom geeft het college in maart een vervolg aan de peiling onder ondernemers door een verdiepingsavond te organiseren.

 

Focus in dienstverlening

In het dienstverleningsbeleid van de gemeente Dalfsen staan de inwoners en ondernemers centraal. De gemeente levert maatwerk, pakt vraagstukken integraal op en vraagt een actieve rol van inwoners en ondernemers. Initiatieven worden gewaardeerd. Vanuit de klantwaarden duidelijk, gebruiksvriendelijk, mensgericht en transparant legt het college de focus op:

 

  • Digitale selfservice waar het kan en persoonlijk als de situatie daar om vraagt;
  • Persoonlijk contact met inwoners en ondernemers;
  • De inwoner of ondernemer is via alle gemeentelijke kanalen welkom;
  • De inwoner of ondernemer krijgt altijd een duidelijk antwoord of tijdige informatie over de voortgang, ongeacht via welk kanaal deze vragen binnenkomen;
  • De gemeente Dalfsen werkt duurzaam en is kostenbewust.

 

U bent van harte welkom om de behandeling in de raadscommissie op 4 februari bij te wonen of om in te spreken als u uw mening wilt geven. Dat laatste kunt u doen door u voor maandag 4 februari 12.00 uur aan te melden via griffie@dalfsen.nl of via 0529-488 230.

Artikel delen: