Zomp vertelt het verhaal van de Vecht

Zomp vertelt het verhaal van de Vecht

DALFSEN – Op De Waarf in het Twense Enter wordt druk gebouwd aan de replica van de Dalfser zomp, een twaalf meter lang transportscheepje dat in vroeger jaren goederen zoals zandsteen vervoerde van Duitsland naar de Hanzesteden in Nederland en vice versa. In navolging van Gramsbergen krijgt nu ook Dalfsen een zomp. De bedoeling is dat er tussen Vechterweerd en Mooi Rivier wordt gevaren, leuk voor boeren, burgers en buitenlui.

Afgelopen week praatte de stichting Vechtzomp Dalfsen het ruim honderdvijftigkoppige publiek in Theater De Stoomfabriek bij over de laatste stand van zaken. Dat de zomp er komt is wel duidelijk, de vraag is alleen wanneer? Wekelijks werkt een handjevol enthousiaste vrijwilligers op de Enterse Waarf aan de replica die van Deens eikenhout is vervaardigd. Het beurtschip oogt authentiek, maar onderhuids zijn eigentijdse voorzieningen aangebracht zoals een een fors accupakket en een stille elektromotor voor de voortstuwing, jetstreaming om beter te kunnen sturen en een hydraulische arm om de zware mast makkelijk te kunnen laten zakken. Per keer kunnen er dertig mensen mee.

De bouw vordert gestaag, maar wanneer de zomp richting Dalfsen komt om daar te worden gedoopt, is nog niet duidelijk. Het streven is komende zomer.

Overigens is de Vecht de tweede Nederlandse rivier waar de zomp terugkeert. In 1986 werd op punterwerf Wildeboer in Giethoorn de eerste replica gebouwd die vanuit Rijssen op de Regge ging varen. De tekeningen die toen werden gebruikt waren de blauwdruk voor de Gramsberger Zomp. Rond 1850 voeren de laatste zompen over de Vecht. Na 169 jaar keert de zomp terug in Dalfser wateren.

De collega’s van VechtdalLeeft TV waren bij de bijeenkomst in het theater aan de Vecht aanwezig en maakten onderstaande impressie.

Artikel delen:
Video 1
Video: Vechte zomp Info