Staande ovatie voor ‘De perfecte mens: burn out or burn in’

Staande ovatie voor ‘De perfecte mens: burn out or burn in’

DALFSEN – De premièrevoorstelling ‘De perfecte mens: burn out or burn in’, de tweede theaterproductie van Robin Kisjes uit Dalfsen, was donderdagavond compleet uitverkocht. Mensen die op de bonnefooi naar Theater De Stoomfabriek waren gekomen, moesten onverrichter zake omkeren. Volgende keer beter, want als het aan Robin (Hogeschool ArtEZ Zwolle – 2014) ligt staat het Zwolse theatergezelschap volgend seizoen wederom op het toneel van De Stoomfabriek.
Klokslag acht zou het doek opgaan, maar dat werd een kwartiertje later. Bij de doorloop was men tegen voor het publiek onzichtbare en onhoorbare technische onvolkomenheden aangelopen en dat was tegen het zere been van de theatermakers. De puntjes op de i- mentaliteit bleek tekenend voor de kwaliteit van de hele voorstelling. De cast (Willeke de Boer (ook te zien in De Wilde Deerne), Michael de Roos, Sijmen de Jong en Michael Bot) kreeg na afloop een staande ovatie en dat was volkomen terecht. Er werd met bezieling en veel humor gespeeld en geluid en licht waren helemaal voor de bakker. Een goed geoliede machine die niet was te stoppen. Tijdens de fysieke, komische en tegelijkertijd spijkerharde voorstelling over prestatiedrang en perfectie – de ziekte van deze tijd – werd het publiek opgetild en meegesleept door het spel van de acteurs, de geluid- en lichteffecten en de meeslepende stem van Nienke van der Ploeg, de tone of voice van het virtuele screening programma dat Marieke van Beek bij het arbeidsbureau ‘Screen yourself’ onderging.

“In de huidige maatschappij zijn we constant op zoek naar perfectie. We leggen de lat steeds hoger en dat brengt de nodige consequenties met zich mee. ‘De perfecte mens: burn out or burn in’ laat op spijkerharde en komische wijze zien wat er gebeurt als de prestatiedrang bezit van ons neemt. Een komische voorstelling over de ziekte van deze tijd”, zegt Kisjes die maatschappijkritisch theater maakt met een komische, absurde twist en meer voldoening haalt uit het regisseren en schrijven van scripts dan uit het spelen zelf. Alles wat er op het toneel gebeurt is een afspiegeling van de maatschappij. “Ik wil weten waar men zich boos over maakt en belicht dat van verschillende kanten. Helaas is dat niet altijd de oplossing: mensen willen vaak horen wat ze al eerder hebben gehoord. De rauwheid die in mijn stukken ontstaat vanwege deze polarisatie, probeer ik iets te verzachten met – soms absurde – humor. Tragedie en komedie staan bij mij in dienst van elkaar.”, aldus de theatermaakster uit Dalfsen die kan terugkijken op een geweldige avond, zowel qua uitvoering als wat betreft het aantal verkochte kaarten.

Artikel delen: