Na Dalfsen ook een zomp voor Ommen - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto

Na Dalfsen ook een zomp voor Ommen

OMMEN – Ommen krijgt na meer dan honderd jaar weer een zomp: De eerste stap is gezet . Eerste planken voor reconstructie historisch Ommer schip gezaagd. De eerste stap in de reconstructie van een stukje Ommer geschiedenis is dinsdag 13 augustus gezet, met het zagen van de eerste boomstammen.

Uiteindelijk zal het hout onderdeel zijn van de reconstructie van de Vechtzomp, een vrachtschip dat van de 17e eeuw tot ongeveer 1920 over de Vecht voer. De planken zijn afkomstig van bomen uit de Koesteeg die met de windhoos van afgelopen 4 juni zijn omgewaaid. De bouw van het vrachtscheepje zal zeker drie jaar in beslag nemen en volledig tot stand komen door vrijwilligers.

 

Een project voor en door Ommenaren

De gezaagde planken zullen eerst een jaar moeten drogen, voordat het de basis van het schip kan vormen. “Daarna zal op de historische locatie tegenover de molen ‘De Lelie’ het schip gebouwd worden. We bouwen het dus in Ommen, voor Ommen en met Ommenaren”, vertelt Hans Bottema secretaris ad interim van de Stichting Vechtzomp ‘Hanzestad Ommen’. Het schip dient niet alleen ter recreatie, maar zal ook ingezet worden als educatief en maatschappelijk middel. “Het doel is naast het recreatieve karakter van Ommen nog meer versterken, ook om de historie van het schippersverleden van Ommen te laten herleven en aandacht geven aan maatschappelijke en educatieve aspecten. Niet alleen na de bouw, maar ook tijdens te bouw van het schip.”

 

Een historisch schip

 De Vechtzomp voer van midden 17e eeuw tot ca. 1920 als vrachtscheepje in de Vecht. De bevaarbaarheid van de Vecht was destijds zeer afhankelijk van de waterstand, omdat de Vecht een regenrivier is. De zomp had een lengte van zo’n 12 meter en was 2,5 à 3 meter breed. Vooral de diepgang van 40 centimeter maakte het vrachtscheepje geschikt om te varen tussen de Zwolle en Nordhorn. Tegen het eind van de 18e eeuw was de Vechtzomp niet meer weg te denken uit de Ommer wateren en voeren er meer dan 400 zompen in de Vecht.

 

Zo dicht mogelijk bij het origineel zien te komen

 Scheepsbouwmeester Harmen Timmerman zal de bouw begeleiden en probeert zo dicht mogelijk bij het origineel te komen. Hiervoor gebruikt hij het boek ‘Varen waar geen water is’, waarin alle informatie over het verleden van de zomp staat en details van de constructie te zien zijn. “Door de gedetailleerde bouwtekeningen en de essentiële informatie die in het boek te vinden is, kunnen we hopelijk tot een eindresultaat komen dat heel dicht bij het origineel ligt”, aldus Timmerman.

 

Een bijzonder project voor de stad

 Het project heeft nu al veel steun van de Ommenaren mogen ontvangen. Zowel de gemeente, als landgoederen en ondernemers hebben hun enthousiasme uitgesproken over dit unieke project. Volgens Bottema maakt juist de saamhorigheid dit zo’n bijzonder project: “Ondernemers, inwoners en de gemeente steunen ons nu al actief en dat is cruciaal voor het project. We hopen dat het steeds meer gaat leven onder de inwoners van Ommen, want alleen dan zal het project een succes worden.” Mensen die interesse hebben in de bouw van de Ommer Vechtzomp kunnen een kijkje nemen op https://www.ommervechtzomp.nl/.

 

Artikel delen:
Foto's 5
Na Dalfsen ook een zomp voor Ommen - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto
Na Dalfsen ook een zomp voor Ommen - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto
Na Dalfsen ook een zomp voor Ommen - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto
Na Dalfsen ook een zomp voor Ommen - Foto: eigen geleverde foto
Foto: eigen geleverde foto