Brussels ja tegen vluchten vanaf Lelystad Airport is geen garantie voor opening vliegveld

Brussels ja tegen vluchten vanaf Lelystad Airport is geen garantie voor opening vliegveld

BINNENLAND – Er is een eind gekomen aan twee jaar gesteggel tussen Den Haag en Brussel over Lelystad Airport. De Europese Commissie heeft ingestemd met de regeling die het mogelijk maakt om vluchten te verdelen tussen Schiphol en de Flevolandse luchthaven.

Dat blijkt uit het conceptbesluit (.pdf) dat in handen is van de NOS. Alle lidstaten zijn unaniem akkoord gegaan. Daarmee is een van de belangrijkste hobbels voor het opengaan van het vliegveld genomen, al biedt dit geen garantie voor de daadwerkelijke openstelling van het vliegveld. Gea de Wit-Verweij van HoogOverijssel noemt het frappant dat het nieuws zo kort voor het weekend naar buiten wordt gebracht en nog voor het Tweede Kamerdebat op 11 september. Opmerkelijk is wel dat de Europese Commissie zich nergens in het conceptbesluit uitspreekt over autonome (zelfstandige) groei van Lelystad Airport, laat staan over de herindeling van het luchtruim.

In de regeling staat dat luchtvaar
tmaatschappijen die hun vluchten op Schiphol op willen geven, voorrang krijgen op Lelystad. Voorwaarde is wel dat ze de vluchten op Schiphol teruggeven aan de slotcoördinator op Schiphol of zelf gebruiken voor overstapvluchten. Dit is geldig tot een totaal van 25.000 vluchten per jaar. Na drie jaar wordt er geëvalueerd.

Doel van deze verkeersverdelingsregel is om ervoor te zorgen dat er minder vakantievluchten vanaf Schiphol vertrekken, zodat er ruimte ontstaat voor groei van zakelijke en overstapvluchten op de luchthaven. Lelystad zou daarmee een overloopluchthaven worden. Onder andere D66 en de ChristenUnie hadden die eis gesteld.
Of de regeling werkt, zal moeten blijken. Tot nu toe heeft alleen Transavia (een dochteronderneming van KLM) gezegd bereid te zijn vluchten op Schiphol op te geven. Die plekken kan KLM, de moedermaatschappij van Transavia, vervolgens gebruiken voor nieuwe overstapvluchten. Voor KLM is dit dus goed nieuws.
Luchtvaartmaatschappijen TUI en EasyJet hebben eerder al aangegeven dat ze op Schiphol willen blijven. De Europese Commissie schrijft nadrukkelijk dat geen enkele maatschappij kan worden gedwongen om Schiphol te verlaten. Corendon zou er onder voorwaarden wel voor voelen om van Schiphol naar Lelystad te verkassen.

Het akkoord van Brussel over de verkeersverdeling is niet de enige hindernis die minister Cora van Nieuwenhuizen moet nemen voordat luchthaven Lelystad open kan. Diverse actiegroepen, waaronder HoogOverijssel en Red de Veluwe (Gelderland), willen dat de luchthaven pas open gaat als het luchtruim opnieuw is ingedeeld en de geplande laagvliegroutes zijn verdwenen. Ook de stikstofuitspraak van de Raad van State kan roet in het eten gooien. Greenpeace, Natuur en Milieu en de Milieufederatie Noord-Holland zijn tegen de uitbreiding van Lelystad Airport omdat opening van het vliegveld zal leiden tot grote klimaat- en natuurschade en overlast voor omwonenden.

Over het conceptbesluit zei Jaap Kloosterziel van Red de Veluwe in het NOS Radio 1 Journaal: “Het ziet er niet goed uit. Dit is slecht nieuws. Dit willen we niet. Het is verschrikkelijk en heel jammer dat deze hobbel genomen is”. Vechtdal FM belde met Gea de Wit-Verweij van HoogOverijssel. Zij zei: “HoogOverijssel denkt vooral in mogelijkheden en focust op kansen”. Zaterdag 21 september schuift een delegatie van HoogOverijssel bij de meet & greet van Tweede Kamerlid Maurits von Martels en Europarlementariër Malik Azmani in Vilsteren aan om over dit onderwerp te praten. Hoogstwaarschijnlijk is Europarlementarier Annie Schreijer-Pierik daar ook bij aanwezig.
Eerder liet minister Cora van Nieuwenhuizen met tegenzin weten dat de geplande opening van Lelystad Airport in april 2020 niet door kan gaan. Het formele besluit van de Europese Commissie wordt eind deze maand gepubliceerd.
Artikel delen:
Foto 1