Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma

Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen

DALFSEN – MILLINGEN – Afgelopen maandag is door Bodac uit Schijndel, samen met Defensie, de berging begonnen van het op 30 januari 1944 neergestorte Duitse gevechtsvliegtuig, een Messerschmitt Bf109 G6. Aan deze werkzaamheden ging heel wat vooraf. Zo was er in 1993 al een vooronderzoek gepleegd door Defensie en dit werd vorig jaar herhaald om de exacte plaats vast te leggen. Vanmiddag werd de pers in de gelegenheid gesteld de locatie kort te bezoeken, na aanmelding vooraf en op aangegeven tijd. Dalfsennet was met een verslaggever en een fotograaf ter plaatse.

De pers werd welkom geheten door de burgemeester van de gemeente Dalfsen, Erica van Lente. Zij gaf al aan dat de beging erg voorspoedig ging en dat inmiddels het stoffelijk overschot van de vlieger is geborgen en zeker gesteld is voor nader laboratorium onderzoek bij de BIDKL in Soesterberg. Erica gaf aan dat het in eerste plaats is om recht te doen aan de wens van de nabestaanden van het omgekomen bemanningslid. De Duitse autoriteiten zijn op de hoogte gebracht van de vondst.

Na 77 jaar na het neerstorten zijn er nog steeds vliegers vermist, dus wie deze vlieger is geweest is nog niet bekend zolang het juiste identificatie nummer van het vliegtuig nog niet is gevonden, of persoonlijke eigendommen worden gevonden. Opvallend veel restanten van het vliegtuig zijn er gevonden, zoals propellers en het staartwiel, waarvan de band nog hard was. Het was bekend dat de vleugels na het neerstorten door de Duitsers zijn afgevoerd.

Het blijft heel bijzonder voor de gemeente Dalfsen, zeker omdat dit het eerste Duits vliegtuig is wat geborgen is. Naar verwachting brengt Dorus Broeks, die het vliegtuig heeft zien neerstorten vrijdag een locatiebezoek.

Door Sergeant Robert Jan van de EOD werd uitleg gegeven over het wapenarsenaal waarmee de Messerschmitt was uitgerust. Alles was goed herkenbaar en goed uit de grond tevoorschijn gekomen. Honderden granaten voor twee machinegeweren, type MG132 13 mm die boven op het vliegtuig zaten. Dit waren de kleinste mitrailleurs die de Duitsers hadden. Een motorkanon type MG151 die de vlieger vanuit de cockpit kon bedienen en waarvan de loop zo is gebouwd dat die in de lengte dwars door het motorblok loopt en aan de voorkant uit het vliegtuig komt. Hiermee werden 20 mm granaten afgevuurd, duidelijk om vijandige vliegtuigen uit te schakelen. Verder veel wapenonderdelen en een handpistool die aan de koppel van de vlieger zat. Tijdens het bergen kwam ook veel olie en benzine vrij, zodat er met maskers gewerkt moest worden.

Op het  terrein en in containers liggen een enorme hoeveelheid metaalbrokken, het motorblok, machine onderdelen van het geschut, de propellers en dergelijke. Het gat is nu leeg en alle grond wordt nog gezeefd en daarna wordt het materiaal vervoerd naar Soesterberg om ook bv het vliegtuignummer proberen te vinden. Op alle geschutsonderdelen waren de merkplaatjes nog goed leesbaar.

Kapitein Geert Jonker van de BIDKL, die over het bergen van de vlieger gaat, geeft aan dat dit gistermiddag al is uitgevoerd en nu moet je niet denken dat er veel van over is.

Het vliegtuig stort met een snelheid van 4 a 500 km per uur naar beneden en drukt daar met zijn gewicht van 3400 kg diep in de ondergrond. Eerst komt de motor en daar komt met een geweldige klap de vlieger tegenaan, waar daarna eigenlijk al weinig meer van over is. Toch blijkt het door laboratoriumonderzoek mogelijk zelfs de lengte van de vlieger vast te stellen, maar ook de resten van de kleding kunnen veel informatie verstrekken. Het is nog niet bekend of de vlieger een herkenningsplaatje droeg. Ook het registratienummer van het vliegtuig is nog niet bekend. Dit onderzoek zal de komende maanden worden gestart en kan zo’n 1½ jaar duren. Het stoffelijk overschot zal te zijner tijd worden begraven op de Duitse begraafplaats van oorlogsslachtoffers in IJsselstein.

Bergingsofficier Majoor Bart Aalberts gaf uitleg over het opgraven. Vorige week zijn de voorbereidingen getroffen en is de bronbemaling geïnstalleerd. 4 enorme pompen en buizen die 15 meter de grond in gaan, moesten maandagmorgen het grondwater van  min 70 cm naar min 585 cm brengen met een snelheid van 750 m3 per uur. Aanvankelijk was men van mening dat de ondergrond uit klei zou bestaan, maar dat was alleen de bovenlaag (aan de rand van de Emmertochtsloot en de vroegere loop van de Vecht). Maar juist aan de zuidkant hiervan is de ondergrond gewoon zandgrond. Het vliegtuig is vanaf de zuidelijke richting schuin de grond in geboord.

De put is 4½ tot 5 meter diep en vanaf 2 meter van de bovenlaag wordt alle grond gezeefd. Alles is uit de grond verwijderd en opvallend goed geconserveerd in de grond, maar boven de grond beginnen delen al binnen een dag te roesten.

Het onderzoek ter plaatse zal deze week afgerond kunnen worden en zoals het nu lijkt wordt vrijdag alle munitie hier ter plaatse onschadelijk gemaakt.

Indrukwekkend hoe de berging is uitgevoerd en hoe de restanten zijn geborgen en toonbaar zijn gemaakt.

Verslag WvdV, foto’s Johan Bokma.

Foto's 23
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Vliegtuigwrak Millingen bij Hoonhorst geborgen - Foto: Johan Bokma
Foto: Johan Bokma
Artikel delen: