Prinsenstraat en Kerkplein autovrij of autoluw

Prinsenstraat en Kerkplein autovrij of autoluw

DALFSEN – De Prinsenstraat en het Kerkplein ondergaan een metamorfose. Er komt een ‘Klimaatwinkelstraat’. Daarmee wil de gemeente hittestress in het winkelgebied voorkomen en regenwater verantwoord, niet te langzaam en niet te snel, opvangen en afvoeren. Plein en straat krijgen een groenere inrichting om verblijven en winkelen aantrekkelijker te maken. Discussiepunt daarbij is of het gebied autovrij of autoluw wordt.

De nieuwe gemeenteraad neemt daarover waarschijnlijk in april een besluit. De politieke partijen hebben hierover nu al een mening. De verschillende standpunten, zoals die in de Stemhulp voor de gemeenteraadsverkiezingen op DalfsenKiest! staan, op een rijtje: 

Gemeentebelangen: In de huidige situatie kiezen wij voor de variant “auto te gast”. Als het door de toekomstige ontwikkelingen van het centrumplan mogelijk is om gratis te parkeren binnen 100 meter van de winkels dan kunnen wij de variant autovrij steunen.

CDA: De Prinsenstraat krijgt als ‘klimaatwinkelstraat’ binnenkort een flinke upgrade. Voor gehandicapten en bevoorrading zal de straat bereikbaar moeten blijven. Voor bezoekers zetten we in op voldoende parkeerplekken op meerdere plekken rond de winkelstraat.

ChristenUnie: Winkelstraat autovrij en parkeren op loopafstand met aandacht voor minder mobiele inwoners en beperkte tijden voor laden en lossen.

PvdA: Wij zien de winkelstraat in Dalfsen graag autovrij om de winkel en horecabeleving te versterken en de verkeersveiligheid te verhogen. Parkeren in de directe omgeving is goed mogelijk en de winkelstraat heeft geen doorstromingsfunctie voor het verkeer.

VVD: De huidige, autoluwe situatie is prima. De kracht van het centrum van Dalfsen is juist dat je met de auto voor de deur kan komen en parkeren. Anders ga je wel naar Zwolle. Laat Dalfsen hierin onderscheidend blijven.

D66: Een autovrij centrum zorgt voor een betere winkelbeleving en is goed voor de Dalfser ondernemers. De winkelkernen moeten wel goed bereikbaar zijn voor het fiets- en wandelverkeer, maar ook voor het onvermijdelijke autoverkeer van toeleveranciers.

Artikel delen: