DALFSEN – Plusklas Floreant Dalfsen aan de slag voor het Van Gogh Museum en ASML met de Vakkanjer challenge ‘In het licht van Vincent’. Groep 7/8 van Plusklas Floreant scholen, locatie Dalfsen is dit schooljaar bezig met een bijzondere uitdaging: in opdracht van het Van Gogh Museum en ASML bedenken ze innovatieve ideeën en praktijkgerichte oplossingen om kunstwerken te behouden voor de toekomst. En om de verhalen van Vincent en de beleving van zijn schilderijen nieuwe dimensies te geven.
Dat doen de teams als deelnemer aan Vakkanjers, een programma waarin leerlingen vanaf groep 7 tot en met het laatste jaar van het vmbo hun vakmanschap ontdekken en ontwikkelen.
Welkom in Van Goghs kleurrijke wereld
Dit jaar stappen de Vakkanjers de kleurrijke wereld van Vincent van Gogh binnen. Maar eigenlijk moet íedereen zijn talent en zijn meesterlijke werken in het echt kunnen zien en de verhalen erachter ontdekken. Maar hoe kan je optimaal voor Vincents schilderijen zorgen? En hoe zijn ze het beste te presenteren? Hoe is zijn werk interactief te maken of hoe kun je de beleving van het verhaal erachter vergroten? En wat als het museum mobiel wordt gemaakt en het naar mensen toe wordt gebracht? Hoe ervaren en beleven mensen deze mobiele pop-up versies dan?
Tijdens deze challenge vragen het Van Gogh Museum en ASML de Vakkanjers hiervoor concrete oplossingen te bedenken.
Samenwerking met Morrenhof- Jansen
Voor deze uitdaging hebben we de samenwerking gezocht met Morrenhof-Jansen in Dalfsen. Daar mochten we vrijdag 11 maart op bezoek komen voor een rondleiding en het pitchen van de ideeën van de teams. De teams hebben van Morrenhof-Jansen technische feed-back gekregen, die ze kunnen verwerken in de 3d uitvoering van hun ontwerp.
De komende weken gaan de leerlingen hard aan het werk en hopen met hun idee een plaatsje te veroveren in de regio finale en wie weet zelfs in de landelijke finale!
“Een mooie uitdaging voor onze leerlingen. Je ziet dat leerlingen net een stapje verder gaan als er een echte opdrachtgever in het spel is.”