Rechterensedijk

De gemeenteraad heeft besloten om de bomenrij aan de zuidzijde van de Rechterensedijk te kappen. Ondertussen is er veel protest vanuit de bevolking en belanghebbenden omtrent de bomenkap, maar er zijn ook voorstanders. Over dit besluit komt een volksraadpleging tijdens de gemeenteraadsverkiezingen.

Reacties 33
  1. Ik vind dat je er alles en dan maar ook Alles voor moet doen om de bomen te behouden, ongeacht wat de gemeenteraad beslist. Dus ik stel voor dat, mochten ze besluiten de bomen toch te kappen, we er gewoon met z’n allen voor moeten zorgen dat bomenkappers geen enkele kans krijgen bij de bomen in de buurt te komen of hun werk te verrichten. Dit kan bijvoorbeeld door massaal protest op de (evt.) dag zelf. Dus…. ik zou zeggen: Houd het goed in de gaten en spring er meteen op af als je iemand met een kettingzaag in de hand ziet!!!!!

  2. Voor mij is het heel simpel : ben je voor heroverweging van de kap en herplant dan ben je voor de zuidvariant, ben je tegen de zuidvariant dan ben je tegen een heroverweging.

    Aan u de keuze…………

  3. Reactie op bomenplantdag door kinderen,wat zou het mooi zijn om de Rechterensedijk (een gedeelte) na de nodige aanpassing, door de jeugd van nu, duidelijk te betrekken bij het verjongen van deze historische verbindingsweg die steeds meer zal gaan lijden van de oude dag en de oudjes van nu kunnen de natuur ook niet dwingen
    De Rechterensedijk voor nu en de toekomst

  4. Rechterensedijk: Langzamerhand word ik een beetje moe, maar ook een beetje
    Pissig volgens mij zijn er 2 groepen mensen die van deze weg gebruikmaken woon en werkverkeer en toerristisch gebruik De eerste groep houd ook zeker van natuur en landschap
    Maar op de eerste plaats veilig en efficiënt werken en waar bent u als het echt stormt
    echt glad is of een dik pak sneeuw ligt ? juist niet op dezeze weg. u bent bang dat u de bomen
    beschadigt!! Of ?? het woon werkverkeer heeft geen keus. Wist u dat het veiligste en
    goedkoopste voedselpakket kunt kopen in Nederland,en dat de producenten hiervan
    veelvuldig gebruik moeten maken van deze weg. En ook de bedrijven van aan en afvoer
    en alle andere bedrijven vinden dit een te smalleweg Wij vragen al 20a30 jaar om verbreding
    van deze weg Jammer dat een aantal mensen hier tegen zijn en zoveel drukte maken.
    Straks gaat Dalfsen vast weer iets organiseren,dan zoeken ze weer sponsors en waar gaan
    ze dan vaak naar toe?
    Beste mensen:het veiligste, mooiste en duurzaamste is kappen aan beide kanten
    Grote rotonde bij Dalfsen bredereweg naar Rechteren met aan beide kanten
    1a2 rij bomen en maak van ,,Rechteresedijk” ,,Van Rechterenlaan
    Ër zijn genoeg voorbeelden hoe het over enkele jaren kan zijn . kijk naar Poppenallee
    Rechteren Vilsteren Eerde en Dalfsen kan weer 2 eeuwen vooruit
    De Dalfser Gemeenteraad heeft al besloten hoe lemelerveld – dalfsen moet worden
    nu nog de uitvoering. Als de echte verbreding niet door gaat,is nu wel duidelijk geworden
    waar wij de vertragingskosten naar toe kunnen sturen. Zie 72 namen in de Marskramer
    Ik heb duizenden keren van die weg gebruik gemaakt en ik denk dat ook duizenden mensen
    dezelfde mening hebben.
    College en gemeenteraad:wijsheid en sterkte bij het kiezen van de ,,Goede Weg”
    Jan Tuin Dalfsen

  5. Nationale bomenplantdag.
    Hoorde vandaag op de radio reportages dat kinderen bomen hebben geplant,
    met aandoenlijke interviews,
    Hoe schril is dan het contrast dat de Gemeente Dalfsen een
    rigoureuze bomenkap heeft gepland op de Rechterse dijk.
    Zijn die bomen indertijd, in lang vervlogen tijden, ook geplant door
    kinderen.!!!!!!!.

  6. Zaterdagmiddag 15 maart 16.00 Demonstratie Rechterensedijk
    Als u ook vindt dat het besluit van de gemeenteraad om 121 eiken aan de Rechterensedijk te kappen moet worden teruggedraaid, doe dan mee met de demonstratieve tocht die zaterdagmiddag 16.00 uur begint voor de Grote Kerk en eindigt bij de Zwevende steen. We dragen droevige zwarte vlaggen met ons mee en laten een droeve trom horen. Het doel is om Dalfsenaren op te roepen om op 19 maart bij de volksraadpleging te laten stemmen op:
    HEROVERWEGING, JA NATUURLIJK
    Geef dit bericht door SVP ! Kom demonstreren en laat zien dat je van het Dalfser landschap houdt!!

  7. Wat zijn we stoer maar niet heus!

    Vanmorgen, zaterdag 8 maart, zijn in alle vroegte alle sjaals van de bomen aan het begin van de Rechterensedijk weggehaald. Ik vind het heel jammer dat er mensen zijn die aan de meest onschuldige vorm van protest die je kunt bedenken – wildbreien – op deze manier een einde brengen.

    De beide jongens die dit vanmorgen hebben gedaan staan herkenbaar op een foto van een voorbijganger. Ze zijn om twee minuten over acht samen met een grote tas met alle sjaals richting dorp Dalfsen gefietst.

    Beste jongens: mede namens de breisters roep ik jullie op om de tas met sjaals vanmiddag om twaalf uur aan mij te geven, zodat we ze opnieuw kunnen ophangen. Ik sta dan op jullie te wachten aan het begin van de Rechterensedijk.
    ====================================================================

    Op dit moment weet ik niet of de heren er om 12.00 uur stonden maar wel heel erg flauw om de positieve energie van anderen zo negatief te benaderen! Leer open eerlijk in het leven te staan.

    https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1442932045944319&id=1417613928476131&aymt_tip=1

  8. Met de Volksraadpleging op 19 maart 2014 kunt u aangeven of u voor of tegen heroverweging van het besluit over de aanpassing van de Rechterensedijk bent. De suggestie kan gewekt zijn dat u kiest voor of tegen kappen van bomen. Kiezen voor heroverweging zou kunnen betekenen: geen bomenkap, eenzijdige kap maar ook dat tweezijdige kap doorgang kan krijgen en geeft geen enkele garantie dat de bomen blijven staan.
    Veilig Verkeer Nederland(VVN) is in 2012 gevraagd mee te denken inzake de veiligheid van de Rechterensedijk. Dit puur op de veiligheid gebaseerde advies van VVN is eind 2013 uitgevoerd vanaf de bocht. Voor het tweede deel van de weg is, volgens VVN, veiligheid geen argument om door bomenkap de weg aan te passen, doorstroming wel. VVN wordt sinds 2012 niet meer geconsulteerd, slechts geïnformeerd.

    Met de afbeelding in de flyer wordt een beeld neergezet dat de laanstructuur volledig verdwijnt. De woorden “nieuwe, jonge bomen..” in de tekst, schept een beeld van kleine bomen, terwijl in de raad gesproken is over herplanten van bomen van behoorlijk formaat.

    De tekst: “Er zijn in 2013 geen slachtofferongevallen meer geregistreerd..”, wordt in de flyer een beeld geschapen dat de gedane aanpassingen aan het wegdeel van kasteel Rechteren tot aan de bocht de situatie bewezen veiliger heeft gemaakt. Omdat de aanpassing pas eind 2013 is doorgevoerd, kan volgens VVN nog niet worden gesproken over een bewezen veilige situatie.

    Nog steeds haalt de Gemeentepolitiek veiligheid als argument aan voor de bomenkap. In de Marskramer kunnen we zelfs lezen dat Gemeentebelangen de burger laat geloven dat, door de weg te verbreden, de veiligheid wordt verhoogd! VVN heeft aangegeven dat verbreding van de weg, deze juist onveilig maakt. De mogelijkheid hard te kunnen rijden maakt dat een crash fataal kan worden!

    VVD Dalfsen

  9. Zeer mee eens jan alberts, de verkiezingen moeten gaan over de echt te zake doende dingen en niet over een probleempje over een dijk.

    De verschillen in de standpunten zijn eigenlijk miniem als je er rationeel naar kijkt, de oplossingen talloos en de politiek wordt betaald om beslissingen te nemen, populaire en onpopulaire maatregelen.

    Van de week voor en tegenstanders gesproken op het verkiezingsdebat en daar zitten tot op heden geen hele onredelijke mensen bij, dus mensen koppen bij elkaar, elkaar wat gunnen wat betreft de dijk en dan weer aan het werk met de grote uitdagingen waar dalfsen voor staat onder andere de WMO

  10. ❓ Waarom een referendum in heel Dalfsen; onzin. Wat hebben de dorpen Nieuwleusen, Lemelerveld en Hoonhorst met de Rechtersedijk te doen. Laat de politiek zich met de echte problemen bezig houden zoals de WMO, de problemen van de overheid die op de gemeenten worden afgewend e.d. dan hebben zij meer dan genoeg werk. Laten BN’ers die niet of bijna niet in Dalfsen wonen zich er ook buiten laten en geen verbeelding krijgen dat zij de politiek uit maken in onze gemeente

  11. Met name dat Lemelerveld dalmsholte hessum Heino hierdoor beter bereikbaar worden. En dat het er veiliger van word voor alle verkeers deelnemers.
    Gr. Marco

  12. Wim duteweerd

    Ik heb er nog een derde optie aan toe te voegen.
    Maak van deze weg gewoon weer een zandweg.
    Volgens mij wie er dan nog overheen wil die heeft tijd zat om de bomen te bekijken of elkaar te paseren.

  13. Een van de redenen kunt u zien op de foto waarom er in ieder geval iets moet gebeuren aan de rechterensedijk. Ik kwam terug van af dalfsen en er moest 1 trekker met rupskraan over de dijk heen en schijnbaar was er ergens iets met paarden geweest, dus een aantal tegenliggers met paarden. Dan heb je dus dit op de dijk. Elkaar amper kunnen passerende vrachtverkeer en een file op de dijk als gevolg. Dit geeft in ieder geval aan dat er wel iets moet gebeuren op termijn.

    http://s758.photobucket.com/user/melkprikbord/media/2014-02-14135610_zps8163959f.jpg.html?filters%5Buser%5D=104287017&filters%5Brecent%5D=1&sort=1&o=1

  14. De feiten;
    1. Alle voorsteden van Dalfsen krijgen een stroomweg verbinding met Dalfsen.
    2. We zijn hiermee al 40 jaar bezig.
    3. De stroomweg R-dijk is niet veilig.
    4. De stroomweg R-dijk voldoet niet aan de wettelijke eisen.
    5. De voorsteden welke een goede stroomweg hebben gaan mede bepalen of de voorsteden (Lemelerveld, Dalmsholte, Hessum en overige) wel recht hebben op een stroomweg welke voldoet aan wettelijke eisen en veiligheid.
    6. Bomen welke een probleem vormen zijn ouder dan aangegeven.
    Conclusie’s;
    1.Het is niet te geloven dat dit allemaal kan en mag in Dalfsen ( misschien afgekeken in Den Haag)
    2. Zij die verantwoordelijk zijn voor deze puinhoop en onrechtvaardigheid vragen bijde volgende gemeenteraad verkiezingen wel ons vertrouwen! Je moet maar durven.
    3.De bomen spelen een rol die ze niet verdienen.
    Los het probleem op als het kan gisteren.
    4 Er zijn vele wegen die naar Rome (Dalfsen) kunnen leiden.

  15. Meerdere malen kom ik over de Rechtersedijk waar zoveel om te doen is. Het houd heel veel mensen bezig. Maar wees eens eerlijk, overal waar je de wegen begaat, staan er wel een paaltjes op de autorijbaan om de weg te versmallen, om de snelheid te minderen of een drempel, waar aangepaste snelheid word verwacht van de automobilist. Zelfs moet je vaak zigzaggend tussen een tig paaltjes door, waarbij je de andere weghelft gebruikt, hoe veilig is dat??

    De rechtersedijk heeft deze tal van moderne toestanden niet nodig, de weg heeft zich op een natuurlijke wijs aangepast…om de snelheid er uit te halen.

    En in deze crisis tijd komt dat goed van pas!!

  16. Ik kom zo’n 100 keer per jaar over de Rechterensedijk en geniet elke keer weer van dit mooie stukje Nederland. Nu wil men dat deze weg een 80 km. weg wordt ten koste van vele mooie bomen. Waarom. Ik rijdt 50 km. en kom ook op de plaats van bestemming, misschien wel een minuutje later, maar die minuut vindt men niet weer want we hebben allemaal gelijk nieuwjaar. Kom ik een keer een groot voertuig als bijv. een vrachtauto of grote landbouwtractor tegen, doe ik even rustig aan of stop even. Geen enkel probleem. Wat veiligheid betreft, als je rustig rijdt en de snelheid aanpast aan de situatie, is die weg net zo veilig dan wanneer men bomen gaat kappen en de weg breder maakt. In dat geval zullen sommigen ook sneller rijden dan is toegestaan, waardoor ook ongelukken zullen blijven gebeuren. Mijn conclusie: Bomen laten staan en de uitwijkstroken ietsje langer maken zodat een vrachtauto ook kan uitwijken en we kunnen nog jaren genieten van een stukje mooi Dalfsen.

  17. Ik las vanavond in de Dalfser courant dat wethouder Goldsteen het had over dat er genoeg tijd was om de bomen te voorzien van een das. Ik zou zeggen laten we er voor zorgen dat we de bomen de das niet opdoen. Dat maakt wel een verschil

  18. @maud, het gaat niet om de snelheid maar om het gebrek aan breedte. Ik zou zeggen ga eens bij iemand inzitten en dan merk je hoe gruwelijk dicht je langs de bomen rijd op sommige plekken. Mij gaat het in ieder geval niet om snelheid, maar om uit te kunnen wijken als een tegenligger niet oplet. Je kunt gewoon geen kant op en dan is het geregeld “er maar het beste van hopen”

  19. De gemeente hakte eindelijk de knoop door om de R-dijk aan passen. Dat daar een rij bomen voor moet wijken is logisch. Een goede verbindingsweg naar Lemelerveld was bij de herindeling een keiharde toezegging. “Alle kernen zouden immers met een 80km weg verbonden blijven”. Het gedraai in de raad helpt de besluitvorming bij de R-dijk niet verder. Doorpakken!

  20. En weer worden de mensen die er dagelijks over heen moeten het slachtoffer op deze manier. Het is een grote schande, ik hoop dat de gemiddelde Dalfsenaar zijn of haar verstand gebruikt met de stemming en nu eens eindelijk kiest voor een structurele oplossing.

    En dat nu naar 2 decennia gedoe over de dijk, nu eindelijk ook eens iets gegund wordt aan diegenen die er daadwerkelijk over heen moeten rijden.

  21. Rechterense Dijk 40 jaar al punt van discussie
    Het verbaast mij enigszins dat de beslissing over de Rechterense Dijk misschien opnieuw genomen gaat worden.

    Dat de bomen blijven staan zou heel erg leuk zijn, maar we moeten wel bij ons uitgangspunt blijven.
    Het gehele gedoe gaat over veiligheid op deze weg.
    Het College is tot de conclusie gekomen dat deze weg niet veilig is en dat dit ook niet veilig te krijgen is tussen deze bomen.
    (Het is ook geen moeilijke rekensom. Er is ongeveer 5,5 meter ruimte en voor een veilige weg is ongeveer 10 meter nodig) zie ook:
    https://www.dalfsennet.nl/nieuws/240532/er-is-nogal-wat-reuring-over-de-rechterense-dijk.html

    Het oorspronkelijk uitgangspunt moet natuurlijk wel overeind blijven.

    Opnieuw overwegen heeft alleen zin als er een alternatief is.
    Als de bomen moeten blijven staan, kan ik niet anders concluderen dat er een nieuwe weg moet komen.
    Hiervoor zijn 2 mogelijkheden: Nieuwe weg aan de noord kant, waar nu het fietspad is.
    Of een nieuwe weg aan de zuidkant, ergens tussen de huidige weg en het spoor.
    Toevallig hebben beide mogelijkheden maar één grondeigenaar waar mee overlegd behoeft te worden.
    Waterschap Groot Salland en aan de andere kant landgoed Rechteren.

    Als het zo ver komt dat we mogen kiezen wil ik wel graag vooraf geïnformeerd worden over de kosten.
    Wim Duteweerd

  22. Beste Gerard Nimeijer, Nijhoff en Krabbé zijn niet aan het stoken maar maken zich oprecht zorgen over de Rechterensedijk. Zij, u, ik en vele anderen ook. Maar uw ‘oplossing’ is niet om over naar huis te schrijven. Al valt er van al die omgekapte bomen wel een aardig vuurtje te stoken…

  23. Laat Erwin Nijhoff en jeroen Krabbé zich maar bezig houden, waar ze goed in zijn. Niet een beetje zitten stoken over de R.dijk. Als je er dagelijks langs moet, kijk je wel anders. Bussen ,Bulkwagens, Melktanks, loonwerkers, landbouwverkeer enz.
    Hier kun je geen jaren mee vooruit, en het blijft je achtervolgen. Hoe zullen de reactie’s zijn als er een zeer ernstig ongeluk gebeurd? Mensen denk vooruit en laat je niet leiden door emoties. Gewoon alle bomen kappen aan beide zijden en een nieuw laan inpoten, zie de Dalmsholterweg bij de Foreco daar is ook een mooie rij beukenbomen geplant en dat wordt toch ook al een mooie laan. Onze kinderen en kleinkinderen zullen over een 10-15 jaar zeggen dat hebben ze toen goed gedaan.

  24. Heel erg jammer dat zo’n mooie weg verminkt
    De bomen in het voorjaar mooi groen en in de herst de mooi kleuren schakering.
    Jammer als dat straks gaat verdwijnen.
    Er wordt nu al hard gereden door bekende weggebruikers, en dat zal alleen naar mijn inziens meer worden. Wat kan lijden tot ongelukken.
    Wat al eerder is gezegd zorg voor passerstroken, om de uit te kunne wijken voor grotere voertuigen.
    Dalfsen net uitgeroepen tot de groenste gemeente laten we dat zo houden.
    Met Erwin Nijhoff en Jeroen Krabbé hebben we goede ambassadeurs hopelijk legt dat extra druk op de gemeente raad.

  25. Dalfsen, duurzaam en op de toekomst gericht.!!!
    De Rechterensedijk een historisch monument en een belangrijke verbindingsweg tussen Dalfsen en het achterland Hessum -Vennenberg en Lemelerveld. De R-dijk een groene slinger midden door het agrarische land van Rechteren. Na een discussie over het gedeelte station-bocht +/_ 1200 mtr. een raadsbesluit, één rij bomen kappen en inplanten met jonge bomen,!!
    Eén rij te weinig. Waarom ?? De R-dijk word verminkt en scheefgroei kan nooit weer worden ingehaald. Trouwens jonge bomen groeien slecht onder oude bomen. Totale kap is een hele ingreep maar de enigste keus om voor de toekomst de R-dijk op dezelfde plaats te houden in een verjongde staat en aangepast voor een goed gebruik. Het zal geld kosten, maar het is een investering voor méér dan honderd jaar en dat kan men van een gemeentehuis of een Trefkoele niet zeggen.Laten we hopen dat de raad een duurzaam besluit heroverweegt en de vlaggetjes en het muziekje over tien jaar gebruikt kunnen worden om een leuke dag voor de jeugd te organiseren, want die hebben dan een mooie fris groene Rechtersedijk. Ik hoop dat de raad van nu, dat allemaal kan meemaken.

  26. Al eerder heb ik via andere media gereageerd, maar ben blij dat dit nu ook kan op dit onvolprezen Dalfsennet.nl.
    Heel lang was ik er ook van overtuigt dat ze niets aan de Rechterensedijk moeten veranderen. Maar sinds ik geregeld met de bus van Dalfsen naar Lemelerveld ga ben ik toch een ietsepietsie van mening veranderd. Maar vind nog steeds dat de bomen moeten blijven staan.
    In De Stentor heb ik diverse malen gereageerd en heb ook een alternatief plan bedacht. Lees dat eerst maar even, dan praten we zo wel verder.

    De gedachte dat de zuidelijke bomenrij van de Rechterensedijk gaat verdwijnen stemt menigeen droef. Jammer dat niet gekozen is voor een variant die veel minder bomen kost, veel sneller te realiseren is en tevens veel goedkoper. Maak van het fietspad langs de Rechterensedijk een rijbaan met zo’n rode fietsstrook. Eenzelfde fietsstrook op de bestaande Rechterensedijk. Beide rijbanen eenrichtingsverkeer, de een richting kasteel Rechteren, de ander richting Dalfsen. Maar dat had u ook al wel begrepen. Ongeveer halverwege de bocht en kasteel Rechteren de bestaande situatie – met het huidige fietspad – handhaven. Vanaf hier wel de rijbaan breder maken. Dit kost enige bomen, maar de structuur van de Rechterensedijk zal hierdoor nauwelijks worden aangetast. Het huidige fietspad – de nieuwe rijbaan dus – zal misschien moeten worden verhoogd en/of verbreed. Dat komt mooi uit, want de opwarming van de aarde leidt tot een veel forsere stijging van de zeespiegel dan tot dusver was aangenomen. In het jaar 2100 ligt de zeespiegel 26 tot 82 centimeter hoger dan nu. Dus dat hebben we dan ook vast geregeld. Mocht de rode fietsstrook op de beide rijbanen niet op een meerderheid van de goegemeente kunnen rekenen, dan zou men deze ook aan de noordzijde, links van het huidige fietspad, kunnen realiseren. Of langs het spoor en waar het weer een eenbaansweg wordt linksaf, bijvoorbeeld via dat zandpad. Het fietspad richting Lemelerveld zou je dan door kunnen trekken via de blauwe wandelroute naar de Dalmsholterweg. In beide opties is de infrastructuur al aanwezig!

    Tot zover.
    Later bedacht ik mij dat je voor het verhogen van het fietspad misschien ook wel subsidie kunt krijgen van ‘Europa’ En waarom ook geen subsidie van het Waterschap? Ik hoop dat ik hiermee wat stof tot discussie heb gegeven.

  27. Zolang er maar geen extra rijbaan achterlangs wordt gelegd dat richt nog meer schade aan aan de natuur en het landschap

  28. Dagelijks kom ik meerdere keren over de Rechtersedijk, om in Dalfsen te komen, een prachtig gebied en bomenrij, als er een grote vrachtwagen of touringcar komt, effe aan de kant staan en ze kunnen gewoon doorrijden. Iedereen wat meer geduld en de bomen kunnen dan gewoon blijven staan.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *