Even met de kam er door

Even met de kam er door

STERREBOS – DALFSEN – Het monumentale gebouw “De Bokkenberg” welke is voorzien van een rieten dak, krijgt even een kambeurt. In de loop van de jaren kun je niet voorkomen dat er allemaal mos op zo’n rieten kap groet. Dat hoort nu eenmaal bij de natuur.

Lees verder »

Anton Viskaal, hij is er nog

Anton Viskaal, hij is er nog

DALFSEN – Anton Viskaal uut Lemelerveld is er nog, hij zit rechts op de bok (als je er voor staat) en laat zich rijden. Lekker weer een tochtje door de natuur, maar we moeten een beetje opschieten want tegen 4 uur begint het te schemeren en dan wordt het gevaarlijk met een paard en wagen op de weg. Het grote paard is al 22 jaar.

Lees verder »

Geen blad meer aan de boom, maar wel…..

Geen blad meer aan de boom, maar wel…..

DALFSEN – Hier aan de Sterrebosweg zit geen blad meer aan de boom en toch is alles volop groen. Heel veel klimop. Klimop is schijnbaar een echte laatbloeier. En dat bedoelen we op de allerbest mogelijke manier. Wanneer andere bloemen uitgebloeid zijn, opent de klimop zijn nectarbar. Halfweg september verschijnen de eerste klimopbloemen en het duurt soms tot in december eer de laatste weer verdwijnen.

Lees verder »

Dalfsenaar Ilona heeft weer een filmpje klaar staan van RTV oost

Dalfsenaar Ilona heeft weer een filmpje klaar staan van RTV oost

DALFSEN – HENGELO – Alweer bijna laatste buitenkans van dit seizoen. Nog 1 te gaan. Dit keer waren we op pad langs de Dinkel. Waar ze last hebben van invasieve exoten zoals de Japanse Duizendknoop, Canadese guldenroede en Amerikaanse berenklauw. Je wil ze niet in je tuin, maar ik vind ze zelf erg lekker om te gebruiken! Zeker Japanse Duizendknoop.

Lees verder »

Vanmorgen vroeg op, eerst Max zien winnen, toen wandelen

Vanmorgen vroeg op, eerst Max zien winnen, toen wandelen

HOONHORST – Vanaf Hoonhorst richting Den Berg. De wandeling begint vroeg, het is nog donker, de eerste sneeuw valt. Bij Den Berg is het een beetje wit, door naar de Heinoseweg, stukje Bergerallee en links de Oude Vechtsteeg in en die komt uit op de Millingersteeg. Vanaf het de blauwe route links volgen. Bij Dekker direct na de Marswetering links.

Lees verder »

Langlaufen in Dalfsen, hoe is dat daar eigenlijk begonnen

Langlaufen in Dalfsen, hoe is dat daar eigenlijk begonnen

DALFSEN – Zo’n 45 jaar geleden hoorden we dat je in Hellendoorn kon langlaufen. Eigenlijk wisten we niet eens goed wat dat was. Maar mijn zwager, daar in die hoek geboren, was wel te porren om samen met een paar broers en zussen daar heen te gaan. Dat was toen bij de Paddestoel. Daar kon je langlaufski’s huren met schoenen en stokken.

Lees verder »

Zonnestralen

Zonnestralen

DALFSEN – Na de regen van vandaag kwam toch de zon na 16.00 uur nog even flink schijnen. Het werd zelfs nog even heerlijk wandelweer, alleen moet je er wel even aan wennen dat het ook vroeger donkers is.

Lees verder »

Laatste noten afgeleverd

Laatste noten afgeleverd

STERREBOS – OUDLEUSEN – Vanmiddag heb ik de laatste walnoten bij Anton afgeleverd. De boom is er nagenoeg klaar mee. De totale opbrengst is 125 kilo geweest van 1 boom. Een hele enkel noot die nu nog valt was vanmorgen voor een specht en voor een eekhoorn. De oogsttijd zit er op.

Lees verder »

Walnoten gewoon roofgoed

Walnoten gewoon roofgoed

DALFSEN – STERREBOS – Dat eekhoorns stapel zijn op walnoten dat weten we ondertussen wel. En vooral afgelopen zaterdag met al die wind, kwamen er vrachten uit de boom rollen, die in onze tuin staat. Ik bewaar ze voor Anton van de Stuwe voor zijn eekhoorn opvang.

Lees verder »

Vanaf Hoonhorst rondje Rechterenseveld

Vanaf Hoonhorst rondje Rechterenseveld

HOONHORST – Vanaf Hoonhorst rondje Rechterenseveld, De zon komt net door de bomen, het is nog vroeg. Even achterom kijken naar het boerderijtje net buiten Hoonhorst en verder naar Den Aalshorst. De groene gracht kleurt weer mooi egaal en in het Engelsewerk is het altijd geweldig mooi. Door naar Jans bankje en verder naar de Diezerstraat.

Lees verder »

Een fles wijn helemaal uit Luxemburg

Een fles wijn helemaal uit Luxemburg

DALFSEN – En wie stond er vanmorgen aan de deur? Johan Herbrink met zijn vrouw Elfiede en dochter uit Luxemburg. Eigenlijk zouden ze vandaag weer een mooi etentje hebben gehad, op de plek waar ze altijd zo graag mochten komen in het Sterrebos. Helaas heb ik dat etentje af moeten zeggen vanwege einde van mijn werkzaamheden daar. Einde van een hele lange traditie.

Lees verder »

65 jaar

65 jaar

DALFSEN – Het is vandaag 22 juli dat is op de kop af de dag dat Jan Schrijver, de oprichter van zijn bedrijven (samen met zijn ouders en familie), de inschrijving heeft gedaan bij de Kamer van Koophandel in Zwolle, dat was dus 22 juli 1960. Dat had je van te voren toch niet kunnen dromen.

Lees verder »

De familie Stoesser uit Mijdrecht denkt terug aan een prachtige tijd

De familie Stoesser uit Mijdrecht denkt terug aan een prachtige tijd

STERREBOS – DALFSEN – Onafgebroken hebben ze 58 jaar elk seizoen in Dalfsen doorgebracht, in het Sterrebos: Jannie en Ben Stoesser. Hebben oma en opa Schrijver van de camping beleefd en er van genoten. Hun kinderen Robert en Michael zijn bijna geboren in de caravan en eigenlijk gewoon opgegroeid in de bossen van Dalfsen, want ze verbleven daar elk weekeind van april tot met september.

Lees verder »

Een slang, heel groot!!  Geen paniek

Een slang, heel groot!!  Geen paniek

STERREBOS – Afgelopen zaterdagmiddag kwam een man mijn erf oprennen en vertelde dat er een hele grote slang de weg overstak. Om aan te geven hoe groot die was gingen zijn handen uit elkaar met een meter tussenruimte. Zijn vrouw zat nog te bibberen in de auto. Dat is toch levensgevaarlijk, ook voor kinderen  zei die mevrouw die de auto niet uit durfde te komen.

Lees verder »

Pure natuur

Pure natuur

STERREBOS – Deze ree stond zojuist in de wei op de hoek Heinoseweg – Diezerstraat. Dat ging goed tot een automobilist dacht daar staat iemand foto’s te maken. Hij werd nieuwsgierig, zo van wat zal dat zijn?

Lees verder »